Klarna hergroepeert zijn team met behulp van AI

Klarna, de iconische Zweedse fintech voor uitgesteld betalen, maakt zich op voor een belangrijke koerswending nu het van plan is om zijn personeelsbestand drastisch te verlagen. Het bedrijf dat koploper is  op de “Buy Now, Pay Later” markt, gaat voluit voor artificiële intelligentie (AI) om zijn manier van werken te veranderen, de kosten te verminderen en de efficiency te verhogen.

post-image-3

Als voorbereiding op zijn beursgang, voorzien voor volgende jaar, heeft Klarna al zijn personeelsbestand verminderd van 5.000 naar 3.800 medewerkers. Het is nu van plan om verder af te slanken naar 2.000 personeelsleden, dankzij de automatisering van vele taken, vooral op het gebied van klantendienst en marketing.

Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna, beklemtoont dat AI al vruchten begint af te werpen. In het tweede kwartaal slaagde het bedrijf erin om zijn nettoverlies van 854 miljoen Zweedse kronen te verminderen tot slechts 10 miljoen. Klarna, dat een aanwervingsstop heeft ingevoerd met uitzondering van ingenieurs, past momenteel een natuurlijke afvloeiing van zijn personeel toe zonder gedwongen ontslagen. Siemiatkowski, een hevige fan van AI in Europa, meent dat de overheid het beheer van jobs in handen moet nemen, in het licht van deze technologische revolutie.

Tegelijkertijd maakt Klarna zich op voor zijn beursgang, een operatie waarmee het zijn valorisatie zou kunnen optrekken. Eertijds was die geschat op 46 miljard dollar, maar verleden jaar viel die terug naar 6,7 miljard. De fintech slaagde er ook in om de jaarlijkse gemiddelde omzet per werknemer op te trekken: dankzij AI ging die van 400.000 dollar naar 700.000 dollar. Deze strategie zou Klarna in staat moeten stellen om de beste talenten aan te trekken én te behouden, terwijl het ook zijn uitgaven optimaliseert.

Het ontbreekt Klarna niet aan uitdagingen. Het zag zijn verliezen op schuldvorderingen in het tweede kwartaal van dit jaar met 22% stijgen, om 1,1 miljard kronen te bereiken. Terwijl zijn inkomsten met 25% groeiden naar 6,9 miljard kronen. Sinds zijn oprichting in 2005 was het bedrijf nooit een heel fiscaal jaar winstgevend.  Toch kijkt Siemiatkowski de toekomst met vertrouwen tegemoet. Hij hoopt in de Verenigde Staten, de voornaamste markt van Klarna,  een omzet te bereiken van één miljard dollar.

In zijn zoektocht naar diversificatie heeft Klarna onlangs zijn Klarna Balance-account gelanceerd in 12 landen, waaronder België, in een poging om de detailbanken wakker te schudden. Dit initiatief, gecombineerd met zijn plannen voor de beursgang, zou volgens experts uit de sector Klarna moeten toelaten om een valorisatie tussen de 15 en 20 miljard dollar te bereiken.

Back to top button
Close
Close