Home/ Start-up /My American Shop, een Belgisch succesverhaal My American Shop, een Belgisch succesverhaal In amper zeven jaar tijd heeft Antoine Libois My American Shop, zijn bescheiden e-commercesite die hij op 16-jarige leeftijd lanceerde, omgevormd tot een bloeiend bedrijf dat een jaaromzet van 11 miljoen euro genereert. 2024-06-24Comment Het is in 2018 dat het avontuur begint in zijn ouderlijk huis in Namen. Wat toen slechts een kleine online verkoopactiviteit was, groeide snel uit tot een bloeiende KMO. Vandaag stelt My American Shop 50 mensen tewerk. Met zijn passie voor de Verenigde Staten was Antoine begonnen met de verkoop van Amerikaanse voedingsproducten die zeldzaam zijn in Europa, en slaagde daar waar weinig Belgen zich waagden. Diversificatie en importstrategie Diversificatie was een belangrijke groeihefboom. My American Shop biedt vandaag meer dan 2.000 producten aan die vooral afkomstig zijn van de Verenigde Staten, maar ook Azië (Japan, Korea, Thailand). "Wij importeren ongeveer 30 containers per maand", verklaart Antoine. Het bedrijf focust zich op droge producten, die logischerwijze gemakkelijker te beheren zijn, en trok zo expats en liefhebbers van exotische smaken aan. Tot zijn bestsellers behoren Amerikaanse frisdranken, M&M’s met pindaboter en instant noedels. Sterke ondersteuning In 2022 stapte Jérôme Gobesso, de oprichter van Newpharma, mee in het avontuur na een kapitaalronde en werd beheerder. Hij spreekt vol bewondering over Libois, en beklemtoont diens vermogen om vanaf het begin het winstpotentieel te zien. "Je ontmoet zelden jongeren die zo vroeg beginnen. Antoine is een echte starter", bevestigt Gobesso. Europese aanwezigheid De producten van My American Shop worden vooral in België en Frankrijk verkocht, maar het bedrijf heeft zijn aanwezigheid ook uitgebreid naar Nederland, Luxemburg en Spanje. "Wij stellen Amerikaanse en Aziatische bedrijven in staat om producten te verkopen die zij nooit spontaan op de Europese markt aangeboden zouden hebben", verklaart Antoine. Antoine Libois heeft zijn studies opzij moeten zetten om zich volledig aan zijn bedrijf te wijden. Na zijn GHSO te behalen via de centrale jury poogde hij economie en management te studeren, maar koos uiteindelijk voor een full-time ondernemerschap. In 2020 bundelde hij de krachten met Maxime Loison om een bedrijf op te richten met een startkapitaal van 25.000 euro. Dat was onmiddellijk een succes: in het eerste jaar werd een omzet bereikt van een miljoen euro, van 2,5 miljoen in het volgend jaar, met elk jaar een verdubbeling om 11 miljoen te bereiken in 2023. Voor 2024 mikt Antoine Libois op een omzet van 20 miljoen euro, en is hij van plan zijn personeelsbestand uit te breiden tot 60 of 70 personen. Op amper 23 jaar is Antoine Libois een briljant voorbeeld van een geslaagd Belgisch ondernemer. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address