YouTube test een nieuwe strategie tegen adblockers

YouTube verhoogt al geruime tijd zijn inspanningen om de adblockers , waarop zijn gebruikers steeds vaker beroep doen, te omzeilen.

post-image-3

Begin deze week heeft het videoplatform  bij een beperkt aantal gebruikers een test uitgevoerd met het injecteren van server-side reclame, aldus SponsorBlock.

Wat betekent deze nieuwe aanpak?
Concreet houdt dit in dat de reclame geïntegreerd wordt in de video vooraleer die op het toestel van de gebruiker aankomt. Over het algemeen worden de advertenties apart van de video verstuurd, wat die gemakkelijker herkenbaar maakt voor de adblockers. Met de server-side injectie zijn reclame en video in één enkele stream verstrengeld, wat het werk van de adblocker moeilijker maakt.

SponsorBlock reageerde aldus: “Dit breekt SponsorBlock, want alle tijdstempels zijn nu ontregeld door de advertentietijden”.

Een woordvoerder van Google voegt eraan toe dat het met deze wijziging de performantie en betrouwbaarheid wil verbeteren van zowel de organische content als de reclame, maar dat dit de ervaring kan verslechteren van wie een adblocker gebruikt. Google herinnert er ook aan dat de adblockers inbreuk maken op de gebruiksvoorwaarden van het platform en adviseert gebruikers om naar een YouTube Premium abonnement over te stappen als zij een ervaring zonder reclame willen.

Verleden jaar had het bedrijf een pop-up uitgerold die de bezoeker verhinderde om de video te bekijken tenzij hij zijn adblocker uitzette.

AdGuard, een grote speler op het gebied van adblockers, heeft onlangs beklemtoond dat de server-side aanpak weliswaar nieuw is voor de webversie van YouTube, maar dat het platform al een gelijkaardige methode toegepast had in zijn mobiele apps.

Ondanks die uitdaging blijft AdGuard optimistisch dat er nieuwe oplossingen zullen ontstaan. Maar dat die oplossingen gezamenlijke inspanningen vereisen en een innovatieve aanpak van de adblock-ontwikkelaars en de ad filtering community.

Back to top button
Close
Close