Home/Focus/Komt er een status quo voor agencies in 2023? Komt er een status quo voor agencies in 2023? Het derde kwartaal van 2023 is afgesloten, de zomer is voorbij en de eerste agency-events in België zijn een feit. Dat agencies zich zorgen maken over de slabakkende zomer is niemand ontgaan. 2023-10-13Comment Als marktleider in bedrijfssoftware in België en Nederland bedient Teamleader meer dan 4000 agency-klanten in Europa. Daarom kijken agencies en belangenverenigingen naar hun om te bevestigen of wat gevoeld en gefluisterd wordt, ook zichtbaar is in hun data. Om deze cijfers te bekomen, keken zij naar de geanonimiseerde, geaggregeerde data van agencies die met de software van Teamleader werken. Zij baseerden hun op de gemiddelde omzet van agencies die voor 2019 klant werden. Het derde kwartaal lijkt op een status quo In België zien zij geen echte groei tegenover het derde kwartaal van 2022. De huidige cijfers zeggen 1% maar dat getal kan na correctie nog oplopen tot 3%. Het afsluiten van de maand is immers nog niet overal gebeurd. In het tweede kwartaal zagen zij na correctie nog 1,8% erbij komen na hun communicatie van deze zomer. Q1 vergeleken met Q1 2022 kende nog een gemiddelde groei van 10,53%. Voor het Tweede kwartaal was dat -0,50%. De eerste 3 kwartalen samen tonen een groei van 3%, een status quo eigenlijk. De status quo is buiten de indexatie gerekend Hoewel zij in absolute cijfers kunnen zeggen dat tot nu 2023 geen groeijaar is geweest, moeten zij ook rekening houden met de indexatie van 11%. Als zij dat doen, zien zij dat agencies, met een gemiddelde loonkost van ongeveer 70%, het jaar zullen moeten afsluiten met een groei van 7% om de indexering te compenseren. Natuurlijk speelt inflatie ook een rol. Als zij een stijging van 5% in algemene kosten meerekenen, dan zien we een target van 9% om gelijkspel met 2022 te spelen. De groei voor dit jaar is tot nu toe 3%. Q4 moet dus nog heel wat goedmaken. Gluren bij de buren In Nederland lijkt de situatie positiever. Daar zien zij wel een groei van 6% vergeleken met het derde kwartaal van 2022. Met respectievelijk 14,42% groei en 9,47% groei in het eerste en tweede kwartaal van 2023, vergeleken met dezelfde kwartalen vorig jaar, doen Nederlandse bureaus het opvallend beter dan de Belgische. Ook hier zien zij geen bijzonderheden in het derde kwartaal. Nederlandse agencies boeken na drie kwartalen een gemiddelde groei van 9%. Groei zit vooral in IT & programming De internationale cijfers en Belgische cijfers tonen gelijkaardige trends. Als zij naar de verschillende types agencies kijken, blijven we vaststellen dat agencies in IT & programming jaar op jaar meer groeien dan reclamebureaus. Ook dit kwartaal zet die trend zich voort: reclamebureaus beleven een status quo, IT en webbureaus groeien met 7%. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address