Sociale netwerken en influencers: wat er verandert in 2023

Als gevolg van de nieuwe wetgeving nr. 2023-451 van 9 juni 2023 werd er een omkadering uitgewerkt van het beroep van influencer, om zo misbruik op de sociale netwerken te bestrijden en transparantie in dit beroep te brengen.

post-image-3

Enkele jaren geleden is er een nieuw beroep ontstaan: dat van influencer. Maar wat houdt dit echt in? Alhoewel de definitie misschien vaag is, kan men  een influencer omschrijven als een persoon die zijn/ haar bekendheid gebruikt om producten of ideeën te promoten bij een publiek op de sociale netwerken.

Omdat er zoveel misbruik ontstond, moesten de autoriteiten reageren door een wet uit te werken om dit nieuwe domein te omkaderen en de gebruikers te beschermen. Influencers zijn voortaan verplicht om in hun postings met publicitair karakter duidelijk te vermelden of het gaat om een advertentie of een samenwerking. Volgens L’Usine Digitale betreft deze verplichting ook gewijzigde afbeeldingen, die duidelijk herkenbaar moeten zijn. Bovendien zijn sommige soorten promoties verboden,  waar bijvoorbeeld cosmetische chirurgie of gokspelen aangeprezen worden.

Ook belangrijk om weten is dat de influencers die niet in de Europese Unie wonen, een juridische of fysieke entiteit moeten aanduiden die hen vertegenwoordigt. Die persoon zal dan verantwoordelijk zijn voor het verifiëren of de contracten voldoen aan de heersende reglementering. Bovendien moeten influencers van buiten de EU gedekt zijn door een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid om aan hun professionele verantwoordelijkheden te kunnen voldoen.
 

Back to top button
Close
Close