Elon Musk koopt Twitter: hoe ziet de toekomst van het sociaal netwerk eruit?

De saga is begin april begonnen, toen Elon Musk, de baas van Tesla en SpaceX, een eerste bod uitbracht, om zich dan begin juli terug te trekken. Twee weken vooraleer zijn proces begint heeft de miljardair uiteindelijk beslist om zijn bod terug uit te brengen en alsnog het sociaal netwerk Twitter over te nemen. Een analyse.

post-image-3

Donderdag 27 oktober kwam er een einde aan de verschillende wendingen die de zaak Elon Musk genomen had. Na zijn overname van 44 miljard dollar heeft de nieuwe CEO op zijn Twitter-account aangekondigd: “De vogel is bevrijd”. Vervolgens ontsloeg hij Parag Agrawal, de CEO van Twitter, evenals drie kaderleden van het bedrijf.

Hoe wil de miljardair het economisch model van het sociale netwerk veranderen?
Elon Musk heeft grote plannen voor de toekomst van Twitter. De erg ambitieuze ondernemer wil het aantal abonnees in de volgende jaren verviervoudigen. Met het doel om tegen 2028 exact  931miljoen abonnees te bereiken.

Hiervoor wil de miljardair de nieuwe gebruikers laten betalen. Met Blue, een dienst van 5 euro per maand die exclusiviteiten en verbeterde functies biedt, is de CEO ervan overtuigd dat dit de omzet zal stimuleren en het bedrijf minder afhankelijk zal maken van reclame.

Wat zit er achter de plannen van de nieuwe CEO?
Elon Musk zei in april dit jaar dat hij Twitter zo fantastisch mogelijk wou maken. Maar wat zijn zijn echte plannen? De miljardair blijft altijd geheimzinnig en sarcastisch wanneer hij spreekt of iets post op Twitter. Toch had Elon Musk al een tipje van de sluier gelicht over zijn plannen.

De CEO wil van Twitter een platform maken waar er vrije meningsuiting heerst en waar alle meningen geuit mogen worden. Om dit te bereiken wil hij het algoritme van Twitter open source maken, zodat alle abonnees kunnen zien hoe de tweets gerangschikt worden in de news feed. Een van zijn belangrijkste plannen zou zijn om van Twitter de toegangspoort te maken naar een super app, die zowel het zenden van spraak- en sms-berichten omvat, als mobiele betalingen en het bestellen van een taxi.

Plannen die misschien te ambitieus zijn en die de echte identiteit van het sociale netwerk kunnen aantasten.

Back to top button
Close
Close