Nieuwe uitdagingen voor "duurzame" strategieën

Google Cloud wijst op nieuwe uitdagingen voor bedrijfsleiders op het gebied van duurzame ontwikkeling. Belangrijke prioriteiten die echter verwaarloosd worden qua investeringen. Gelukkig komen technologische innovaties te hulp…

post-image-3

Alhoewel bijna alle bedrijven op zijn minst één programma hebben om groene initiatieven te promoten, zegt amper 36% ervan dat zij in staat zijn om hun inspanningen met de juiste tools te meten, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Harris Poll bij 1.491 kaderleden in opdracht van Google Cloud.

Van de bedrijven die in staat zijn om hun vooruitgang op te volgen, zegt bovendien slechts 17% van de respondenten dat zij de tools die zij bezitten daadwerkelijk gebruiken. En amper 9% van het budget van bedrijven wordt echt besteed aan inspanningen voor duurzame ontwikkeling.

Gelukkig brengen technologische innovaties een sprankje hoop: 9 respondenten op 10 menen dat zij met behulp van technologie ecologische initiatieven kunnen implementeren.

Het onderzoek wijst op de belangrijkste hinderpalen voor de uitrol van op duurzaamheid gebaseerde strategieën. Het gebrek aan investeringen (36%), het gebrek aan opvoeding/ begrip (36%) en de nadruk die ligt op groei/ winsten (34%) worden door de bedrijven vernoemd als de belangrijkste drie obstakels genoemd.
Groene hypocrisie bestaat. Meer dan de helft van de kaderleden (56%) zegt dat zijn organisatie zich eigenlijk schuldig maakt aan greenwashing.

De duurzame ontwikkelingsprogramma`s die het meest voorkomen in de EMEA-zone zijn de ondersteuning van leveranciers die het leefmilieu eerbiedigen (48%), de uitrol van interne duurzame beleidsregels in de kantoren (45%) en inspanningen om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te compenseren (44%)

Back to top button
Close
Close