AI snelt de "3-secondenregel" in digitale reclame te hulp

De nieuwste AI-modellen kunnen heel nauwkeurig het gedrag van bezoekers voorspellen op het gebied van het behouden van hun aandacht bij digitale advertenties en video. Een analyse.

post-image-3

De grote uitdaging van de marketingsector, die op de aandachtseconomie gebaseerd is, heeft te maken met het feit dat gebruikers geen tijd hebben en snel afgeleid zijn. Vandaar de "3-secondenregel, bij adverteerders goed gekend, die ervoor moet zorgen dat de internaut zich het merk en de boodschap direct kan herinneren.

Voor creatievelingen en digitale marketingspecialisten een ware hoofdbreker, maar nu bestaan daar plossingen voor, dankzij nieuwe ontwikkelingen bij artificiële intelligentie.

Met de komst van nieuwe, op AI gebaseerde tools kan men namelijk de performantie van advertenties testen en dit probleem oplossen, zonder A/B testen te moeten doen na hun vertoning.

Dankzij talrijke studies die de laatste jaren uitgevoerd zijn kan men het gedrag van toeschouwers bestuderen en in kaart brengen.
De onderzoekers hebben zo ontdekt dat onmiddellijke visuele aandacht beïnvloed wordt door elementen als kleur, grootte, contrast, vorm, plaats, enz.

Met behulp van AI en machine learning werden voorspellende modellen uitgewerkt, en de meest recente daarvan gaan er prat op dat zij een nauwkeurigheidspercentage hebben van 94% in vergelijking met live eye-tracking onderzoeken.

Door neurowetenschappen en onderzoek naar artificiële intelligente te combineren is het dus mogelijk om op voorhand de aandacht van de toeschouwers te voorspellen en de visuele helderheid. En vermits visuele aandacht voorspellend gemaakt kan worden, verschijnen er nieuwe zakelijke tools in de digitale marketingindustrie die de experten helpen om de "3-secondenregel" toe te passen.

Deze oplossingen baseren zich op visueel gedrag en technologieën om de ogen te volgen (eye-tracking). Met heatmaps kan men de zones van een scherm analyseren waar de mensen wel (of juist niet) naar kijken, evenals hun aandacht voor bijvoorbeeld bepaalde delen van een afbeelding.

Dankzij deze waardevolle indicatoren van visuele aandacht komen experts te weten of de internauten het logo van een merk gezien hebben, of dat een call-to-action eventueel over het hoofd gezien werd.

"Data-analyse is de norm geworden voor het testen van de performantie van advertenties. Maar die data komen er pas nadat de campagne gelanceerd is. De voorspellende AI-modellen zijn echter een rendabele manier om al op voorhand te testen en de concepten te optimaliseren vooraleer de campagne te lanceren", legt Roger van de Spek uit, CEO van Braingineers, een neuromarketing onderzoeks- /technologieagentschap met vestiging in Amsterdam.

De methodes om het weergavegedrag op voorhand te testen zullen in de toekomst ingeburgerd raken tegen een fractie van de kostprijs van de huidige onderzoeksmethodes.
"Dankzij online tools kan de pre-test naar aandacht of het benchmarken van advertentie-inhoud gemakkelijk instant gedaan worden, door één enkele persoon, vanop elke mogelijke locatie", besluit de specialist.

Back to top button
Close
Close