Home/Market news/Apple lijdt een nederlaag in Nederland Apple lijdt een nederlaag in Nederland Voor het eerst moet Apple zijn betaalsysteem voor datingapps openstellen in Nederland. 2022-01-17Comment Op 24 december heeft de Nederlandse mededingingsautoriteit Apple verplicht om zijn in-app betaalsysteem bij datingdiensten open te stellen, na een klacht van Match Group. Het merk met de appel zal zich enkel voor de plaatselijke markt schikken naar dit vonnis, en het verzekert dat het zijn winstgevende commissies zal blijven inhouden. Vrijdag 14 januari hebben de ontwikkelaars van online datingapps het goede nieuws vernomen: zij zullen binnenkort toelating hebben om hun Nederlandse gebruikers door te verwijzen naar een website of naar betaaldiensten van derden, om er een aankoop af te sluiten. Een oud, maar zeer lucratief modelVoor het bedrijf uit California is deze beslissing een nieuwe harde slag voor het zeer rendabele model van de App Store. Dankzij de exclusiviteit die het aan zijn betaalsysteem gegeven heeft, zit Apple in een machtspositie zodat het een commissie van 15 tot 30% kan opleggen op alle uitgaven die in de apps gemaakt worden. In totaal zou Apple tussen de 11 en 16 miljard dollar inkomsten gerealiseerd hebben via de commissies in de App Store, terwijl het 60 miljard dollar aan inkomsten onder de ontwikkelaars verdeeld zou hebben. De opening die Apple nu moest maken, moet echter gerelativeerd worden. Het bedrijf verplicht immers de online datingspecialisten (met name Tinder) om een specifieke app te ontwikkelen voor de Nederlandse markt. Bovendien wil het bedrijf nog altijd de commissie heffen op betalingen die uitgevoerd worden via een externe link of via de diensten van derden. Een wereldwijde impactMomenteel is de beslissing enkel van toepassing in Nederland, maar zij heeft wel een wereldwijde weerklank. Heel wat mededingingsautoriteiten vermoeden misbruik in de winkels voor mobiele toepassingen. In september verleden jaar had het Amerikaanse gerecht Apple al veroordeeld om de ontwikkelaars de mogelijkheid te bieden hun eigen betaalwijze aan te bieden. Dat is ook het geval in Zuid-Korea, waar de wet Google en Apple sinds zomer 2021 verbiedt om enkel hun eigen betaalsystemen voor apps aan te bieden. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address