Waar emoties en programmatic elkaar ontmoeten

Over het algemeen rijmt programmatic heel vaak met digitaal, statistiek, analyse en data. Het is wel een beetje vervelend dat programmatic de creatievelingen niet echt laat dromen. En toch! Sommigen konden de creatieve opportuniteit vatten die erachter ligt. Waar data de marketeer helpt zijn klant beter te leren kennen, helpt de creativiteit van zijn kant om de klantervaring te verbeteren en te optimaliseren.

post-image-3

De programmatic markt lijdt sinds haar ontstaan onder tal van vooroordelen, en dan met name wat creativiteit betreft. De reden hiervan is dat er enkele jaren geleden een dogma ontstaan is dat programmatic enkel gemaakt zou zijn om reclamecampagnes op grote schaal te voeren, waarbij de waardecreatie die op de lange termijn mogelijk is, terzijde wordt geschoven. Maar als de programmatic markt de afgelopen jaren zo`n groei heeft doorgemaakt, is dat juist dankzij het vermogen om zich steeds beter aan te passen aan de eisen van adverteerders.  Dat is waarom creativiteit zijn intrede maakte in de programmatic sector, en er nu een steeds grotere plaats inneemt.

De creatieve tak van de sector streeft er nu naar om de programmatic technologieën en beroepen verder te laten evolueren, om de creativiteit altijd meer mogelijkheden en vrijheden te blijven bieden. De dynamische creatieve optimalisatie, waarmee banners in real time gepersonaliseerd kunnen worden op basis van data, is een concreet voorbeeld van de voortdurende evolutie van de sector op het gebied van creativiteit.

De opkomst van creatieve data
Het gebruik van data om een inzicht te krijgen en zo een efficiënt en creatief antwoord te bieden op de potentiële uitdagingen van een merk, valt onder de term `creatieve data`. Vanuit dit perspectief worden data meer gebruikt als een bijdrage aan de briefing, en niet enkel meer als een reactie erop. Data worden steeds meer gebruikt tijdens de creatieve denkfase van een reclamecampagne, waardoor zij het mogelijk maken om de kennis van het target te benutten en aangepaste marketingoplossingen aan te bieden, zoals met name ultrapersonalisatie en ultralokalisatie. Het is het gebruik van creatieve data die de overdracht van emoties en gevoelens aan de doelgroep mogelijk zal maken. En zo blijkt de combinatie van data en creativiteit een echte boost te geven aan de publicitaire resultaten van een merk.

Wil u meer te weten komen over de creativiteit bij programmatic, kom dan luisteren naar de vele inspirerende conferenties die op het programma staan van de Programmatic Summit 2021: INSCHRIJVEN

Back to top button
Close
Close