IAB MIXX Awards - Meet the jury: Silvia Wiesner (Unilever BeLux) en Roel Naessens (Salesforce)

Net als elk jaar zijn er ook in 2021 vier verschillende categorieën die de IAB MIXX Awards vormgeven. Aan het hoofd van elke categorie staat dan ook een juryvoorzitter. Wie is wie? En wat betekenen de awards voor hen? Wij stelden twee van de vier juryvoorzitters alvast enkele vragen.

post-image-3
Kan u zichzelf kort voorstellen?

SW: “Mijn naam is Silvia Wiesner, ik ben 39 jaar oud, Oostenrijkse en de gelukkige moeder van de kleine Charlotte. Sinds januari 2021 ben ik actief als General Manager bij Unilever BeLux, maar voorheen bekleedde ik verschillende functies binnen de marketing & sales afdeling van Unilever DACH, waar ik in 2005 als trainee begon te werken. Daarnaast hou ik van fotografie, binnenhuisarchitectuur, bakken en reizen. Tijdens de IAB MIXX Awards ben ik voorzitter van de jury Digital Communication.”

RN: “Ik ben Roel Naessens en werk als VP bij Salesforce waar ik verantwoordelijk ben voor de Marketing en Commerce Cloud team in BeLux. Voor ik aan de slag ging bij Salesforce, werkte ik bij Google België en United Internet waar ik de beginjaren van display marketing heb mogen meemaken. Daarnaast heb ik een sterke interesse ontwikkeld voor digitale identiteit, AI-gedreven kennisdeling en digitale applicaties. Juryvoorzitter zijn in de categorie Digital Marketing Technology is dus de perfecte match.”

Wat betekent het voor u om tijdens de MIXX Awards op te treden als juryvoorzitter?

SW: “Het is voor mij een eer om voorzitster van de jury voor digitale communicatie categorie te zijn. Ik heb zelf in de marketing gewerkt en weet hoe belangrijk het is dat een bedrijf digitaal aanwezig is om over zijn producten of merken te communiceren, maar ook en vooral over zijn waarden en verbintenissen. Hierdoor kunnen wij een zeer groot aantal mensen tegelijk bereiken en een invloed op hen hebben. Het stelt ons ook in staat met hen te interageren, ideeën uit te wisselen en onze standpunten en meningen te verdedigen. Het doel is om te ondersteunen, het leven beter te maken, om de volgende generaties te helpen vrij te zijn van vooroordelen en om een rechtvaardiger en meer inclusieve wereld tot stand brengen. Ik verheug me erop de kandidaten te ontdekken en met mijn collega's in de jury over hen te debatteren!”

RN: “De MIXX Awards is de jaarlijkse hoogmis voor digital marketeers en ik ben trots om hieraan bij te dragen. Marketing Technology gaat door een enorme evolutie en ik kijk uit naar heel wat waardevolle ‘use cases’. Zowel de genomineerden als de winnaar zullen ongetwijfeld een bron van inspiratie vormen om heel wat bedrijven door hun digitale transformatie te loodsen met concrete best practices en referentie-punten.”

Wat verwacht u van de cases die in uw categorie worden ingezonden?

SW: “Ik verwacht van de kandidaten dat ze laten zien dat ze in staat zijn te reageren en inventief te zijn ten overstaan van de uitzonderlijke situatie die wij hebben doorgemaakt (en nog steeds doormaken), en dat ze tegelijkertijd de nadruk leggen op wat ons allen in deze periode heeft verbonden: hoop, solidariteit en onderlinge hulp. In het algemeen kijk ik uit naar alle creativiteit die ontstaat door gebruik te maken van de vele digitale kanalen die vandaag beschikbaar zijn – wat niets aan de uitdaging afdoet om de boodschap zelf helder te houden.”

RN: “Marketing Technology heeft als doel om marketing campagnes zo efficiënt, meetbaar en impactvol mogelijk te maken. Het spreekt voor zich dat de eindklant hierbij centraal staat met relevante marketingboodschappen, bij voorkeur in lijn met zijn/haar behoeften en voorkeuren.”

Wat zorgt voor u voor meerwaarde in een case?

SW: “Toewijding, waarden, doel. Wil een product of een merk werken en de steun van het grote publiek krijgen, dan moet het een verhaal vertellen, het moet 100% geëngageerd zijn, zonder alsof te doen. Bij Unilever zijn we erg gevoelig voor duurzaamheid, voor wat voor wereld we aan toekomstige generaties willen nalaten, voor de manier waarop we onze producten maken (met gezonde, natuurlijke producten, met respect voor de mensenrechten en de natuur). Daarom, bij de cases – ook in onze categorie – zal ik die ook met de lens van ‘The Meaningful Marketing Framework’ bekijken.”

RN: “We evolueren naar een toekomst waarbij 3rd party cookies – steevast een waardevol instrument voor digitale marketing tijdens de laatste decennia – zullen verdwijnen. Dit heeft als gevolg dat marketing technology meer zal gericht zijn op 1st party cookies. Ik hoop enkele cases te zien die creatief en toekomstgericht omspringen met deze nieuwe realiteit. Vaak wordt innovatieve technologie beschouwd als ‘gadget’. Vandaar het belang om in elke case duidelijk toe te lichten welke uitdaging of opportuniteit de case aanpakt en of dit op grote schaal kan worden toegepast. En als de case zo uniek is dat ze de wereld vanuit België kan veroveren, dan zou dit een absolute meerwaarde zijn.”

Waar gaat u zeker op letten bij de evaluatie van een case?

SW: “Ik zal door de waarden en verbintenissen moeten worden verleid die door het product of dienst worden verdedigd. Ik ben benieuwd naar de helderheid in de strategie op basis van een sterk inzicht. Ik kijk ernaar uit om door de creativiteit van de ingezonden cases verrast te worden. En een winnende case is natuurlijk een case die zijn doelstellingen heeft bereikt, inclusief een sterke online betrokkenheid.”

RN: “Innovatieve technologie gaat vaak samen met enorme complexiteit. De kunst bestaat erin om de case tot de essentie te herleiden zodat deze een zo groot mogelijke doelgroep kan aanspreken. Meer dan ooit staat de eindconsument centraal. Consumenten verwachten dat merken hen op een relevante en gepersonaliseerde manier benaderen. Uiteraard met een naadloze ervaring over de verschillende touchpoints heen, zowel digitaal als analoog.”

Nog een gouden tip voor de deelnemers?

SW: “Spreek vanuit je hart, verras me en bied me iets aan wat ik nog nooit heb gezien. Weinig campagnes zijn 100% perfect, maar ze kunnen wel heel krachtig zijn. Vertel gewoon jouw verhaal.”

RN: “De wereld is ongelooflijk veranderd het afgelopen jaar. Dat geldt niet enkel voor ons als consument maar ook als digitale marketeer. Zorg ervoor dat de tool toekomstgericht is voor de volgende 10 jaar en weer ruimte geeft aan marketeers om op een relevante, persoonlijke manier te communiceren met bestaande en nieuwe klanten - telkens met ‘privacy by design’.”

Wil je nog een case insturen? Doe dat dan voor 10 september via https://submit-iabmixxawards.be/
Back to top button
Close
Close