Zijn e-commerce en duurzaamheid compatibel?

Alhoewel duurzaamheid centraal staat, kende de e-commerce recent een exponentiële groei. Wat is de positie van bekende internationale merken tegenover duurzame ontwikkeling?

post-image-3

Sleutelspelers in de e-commercesector zeggen dat zij willen werken aan duurzame ontwikkeling. Zo wil Amazon bijvoorbeeld, door te investeren in hernieuwbare energie en meer ecologische gebouwen, in 2040 CO2-neutraal zijn.

Het platform Cross Border Commerce Europe heeft trouwens onlangs een Top 100 van de duurzaamste grensoverschrijdende marktplaatsen in Europa gepubliceerd. De eerste tien plaatsen zijn voor Amerikaanse bedrijven, waarbij eBay de grote winnaar is van het klassement. Aan Belgische zijde vinden we het bedrijf Delcampe op de 71e plaats. Het is daarmee het eerste duurzaamste e-commerceplatform in België.

Willen zij de impact van hun activiteit verminderen, dan moeten e-handelaren meer algemeen werken rond twee belangrijke pijlers: verpakking en logistiek. Wat verpakking betreft gaat het erom de ecologische voetafdruk te verkleinen door de verpakking te recycleren en de grootte en het gewicht aan te passen. Op het gebied van logistiek moet terug nagedacht worden over het transport, zoals alles in één enkele keer leveren of een systeem uitwerken van teruggave op het moment van de levering.

Dat heeft ook voordelen: door de verpakkingen en de logistiek te herzien, kunnen de merken hun kosten verminderen. En vermits de klanten gevoelig zijn voor de inspanningen die de merken leveren, kunnen de bedrijven hiermee de getrouwheid van hun klanten nog versterken.

Bent u geïnteresseerd in dit onderwerp? Afspraak dan op de E-commerce Summit (24 juni 2021 in Brussel), om de presentatie bij te wonen van Alicja Van Ewijk, consulente in duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org.

Back to top button
Close
Close