Waar ligt in 2021 de waarde van digitale diensten?

Business Intelligence, cloud en data zijn in 2021 de belangrijkste pijlers voor het creëren van waarde in digitale projecten. Ziehier waarom…

post-image-3
 
 
Waar speelt in 2021 het creëren van waarde zich af? Volgens Sabine Ducrot-Ciss, Senior Product Director bij Sage Europe "is het voor bedrijven niet enkel meer de vraag om te weten of zij moeten investeren in een SaaS-oplossing of niet". Want nu zij vaststellen dat hun winsten veel hoger liggen dan verwacht, "hebben de meeste merken al de migratie van hun tools naar de cloud aangevat, en zelfs wie achterop hinkt is het serieus van plan", stelt de specialiste vast.
Op termijn zal het verschil dus op een ander niveau liggen, namelijk het vermogen van merken om "data-centrisch" te zijn. De bedrijven moeten zich met andere woorden onderscheiden door een grote vaardigheid in het exploiteren van (in de cloud toegankelijke) data, om die tot een echte toegevoegde waarde om te kunnen vormen.
Dit proces ontstaat wanneer een bedrijf in staat is om zich te ontdoen van een deel van zijn operationele taken, dankzij digitalisatie en automatisering. Zij kunnen zich dan focussen op de analyse van data ten behoeve van hun klanten of om hen te helpen hun transformatie aan te sturen. Volgens Sabine Ducrot-Ciss gaat men zo van "een functie van delegeren naar een echte adviesfunctie".
Een grote uitdaging, vermits de voordelen die men behaalt bij een doorgedreven data-analyse, uitmonden in `Business Intelligence`, een discipline waarmee men vooral de klantervaring kan optimaliseren.
Voortaan is dit het toverwoord dat ervoor kan zorgen dat de merken hun diensten en producten kunnen verbeteren, zich kunnen onderscheiden van de andere concurrenten, en een krachtige voorspellende analyse kunnen verwerven.
Het is dan ook eenvoudig te begrijpen dat data-analyse in combinatie met SaaS-oplossingen het mogelijk maken om het gedrag van gebruikers nauwkeuriger te analyseren door middel van "trackers", en zo de aangeboden oplossingen voortdurend aan te passen.
De cirkel is rond: "een ervaring die beter aangepast is aan de praktijken van de klant, zal leiden naar een tevreden klant, die dan veel kans maakt om een ambassadeur van het merk kan worden".
"Door zijn eigen data te verzamelen en exploiteren kan men de klantervaring verbeteren maar ook zijn activiteiten bijsturen met de juiste `reporting` tools. Een strategie die trouwens toegepast kan worden bij zeer omvangrijke datasets (data lakes) met betrekking tot de hele organisatie", zo vat Sabine Ducrot-Ciss samen.
En ze besluit: "Wanneer men over een grote dataset beschikt, kan Business Intelligence nog vergroot worden dankzij voorspellende analyse".
Een discipline waarmee bedrijven die op dat gebied het beste presteren, een lengte voorsprong kunnen nemen op hun concurrenten.
Back to top button
Close
Close