Samsonite redt de meubels met webshopervaring voor klanten

Door Covid-19 zag Samsonite België zich verplicht winkelervaringen op maat aan te bieden om de verkoop in zijn webshop een boost te geven. Een analyse.

post-image-3
Nu de coronacrisis merken dwingt om hun bedrijfsstrategie volledig om te gooien, gokt Samsonite als specialist in reisaccessoires op gepersonaliseerde winkelervaringen om zijn internetverkoop sneller te laten groeien.
“De pandemie heeft de reis- en dus ook de bagagesector zwaar getroffen?”, vertelt Katrijn De Clippel, directeur e-commerce bij Samsonite België. 

Daarom ging het bedrijf van start met een nieuwe e-shop die inspeelt op de meest veeleisende consumenten: online afspraken, begeleid shoppen en focussen op aankopen via smartphone, door bezoekers vlotter te laten surfen en eenvoudiger verbinding te laten maken op alle kanalen.
“Vanaf nu bieden we afspraken op maat aan in de winkel, alsook begeleiding bij online aankopen. Daarnaast schakelen we onze in-store resellers in om digitale klanten te trakteren op een gepersonaliseerde winkelervaring”, bevestigt Katrijn De Clippel.

Het conversiepercentage primeert!

Uit het jongste ‘Shopping Index’-rapport van Salesforce blijkt dat 9% van de bezoekers op een webshop belandt door links aan te klikken op sociale media (Facebook, Instagram, enz.). Nog interessanter: 8% van de webwinkelbezoekjes gebeurt via geïntegreerde zoekmachines op e-commerceplatformen (om een product te vinden). Een percentage dat als significant wordt beschouwd, omdat een kwart van de inkomsten afkomstig is van kopers die dezelfde online zoekmachines gebruiken.

Er is dus nog veel groeimarge. In de zowat 40 landen die de Shopping Index onder de loep nam, lag het conversiepercentage voor verkoop tijdens de eerste drie maanden van het jaar tussen 1% (Spanje) en 3,5% (Verenigd Koninkrijk). In de buurlanden variëren de percentages tussen 1,6% in Frankrijk en 3,3% in Nederland. 
Tussen de koopintentie en de daadwerkelijke aankoop gaapt wel nog altijd een enorme kloof. Het mooiste voorbeeld hiervan is het digitale winkelmandje. “93% van de winkelmandjes die op een smartphone worden gevuld, worden niet afgerekend. Voor aankopen via een pc of een tablet ogen de cijfers met respectievelijk 87% en 89% veel beter.

Na covid, wanneer winkels hun deuren weer openen, moeten handelaars hun verkoopstrategie natuurlijk opnieuw herzien, door steeds meer elementen in te bouwen die de digitale winkelervaring verbeteren.

“Handelaars moeten een manier vinden om de winkelervaring aan te passen, met de hulp van innovatieve techneuten. Tegelijk moeten ze voor een evenwicht zorgen tussen contactloos shoppen en unieke ervaringen in de winkel, om te beantwoorden aan de persoonlijke behoeften van de consument. Want die zal in 2025 een ander koopgedrag vertonen dan in 2020”, zo besluit de Shopping Index.
 
 
Back to top button
Close
Close