Home/Market news/Spotify zal betaalde podcasts lanceren, net als Apple Spotify zal betaalde podcasts lanceren, net als Apple De Zweedse gigant zal echter geen enkele commissie heffen op de inkomsten van de podcasters 2021-04-28Comment Amper enkele dagen na de aankondiging van Apple lijkt het erop dat Spotify eveneens betaalde podcasts zal lanceren - met toch wel een klein verschil. In tegenstelling tot het bedrijf uit California zal de Zweedse streamingdienst de contentmakers geen enkel abonnement laten betalen. Apple heeft namelijk tijdens zijn keynote verleden week aangekondigd dat het vanaf mei betaalde podcasts zal lanceren. De content creators zullen een abonnement van 19,99 dollar per maand betalen, waarna zij hun betaalde content kunnen aanbieden. Daarvan kunnen zij zelf de prijs bepalen. Apple van zijn kant zal 30% commissie heffen op de inkomsten van de podcasters gedurende het eerste jaar, en daarna 15%. Spotify wil een gelijkaardig aanbod brengen, behalve dat de content creators niets moeten betalen en dat de streaming gigant geen enkele commissie zal heffen op hun inkomsten. Spotify hoopt zo de creators te overtuigen om zich op zijn platform in te schrijven, omdat zij geen geld moeten uitgeven. Hierbij dient ook vermeld te worden dat de betaalde podcasts op Spotify niet geregeld kunnen worden via in-app aankopen in de App Store. Apple en Spotify zijn niet alleen directe concurrenten op het gebied van streaming muziek en nu dus ook podcasts, maar zij botsen ook met elkaar op juridisch gebied. De Zweedse ondernemer heeft immers bij de Europese Unie klacht ingediend tegen Apple, dat het beschuldigt van anticoncurrentieel gedrag, met name omwille van de commissie die het heft op in-app aankopen. Spoitfy investeert sinds 2019 enorm in podcasts. Het bdrijf heeft bijvoorbeeld The Ringer en Gimlet Media gekocht voor enkele miljoenen dollars. Het design van de app wordt voortdurend verbeterd om deze content meer in de schijnwerpers te plaatsen. In 2020 is de populariteit van podcasts dan ook explosief gestegen. Ook de marketingoplossingen worden voortdurend verbeterd. Toch voorspelden analisten in januari 2021 dat Spotify, ondanks al die inspanningen, geen groot succes zou hebben. De Zweedse gigant echter beweert het tegenovergestelde: "Wij zijn nu redelijk zeker dat wij de causaliteit kunnen aantonen tussen het hebben van een podcast en het voordeel dat dit heeft op de groei en het behoud van gebruikers, en dat het hebben van een podcast format een positieve invloed heeft op de [waarde op lange termijn] per abonnee", aldus Paul Vogel, Chief Financial Officer bij Spotify. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address