TeleSign, de volgende 100% Belgische unicorn in Silicon Valley

De scale-up uit California, specialist in authenticatie, is na de overname van BICS door Proximus een 100% Belgisch bedrijf geworden. Guillaume Boutin hoopt dat zijn investering de volgende Belgische eenhoorn gaat worden.

post-image-3

Verleden zomer heeft Proximus de knoop doorgehakt over de toekomst van zijn filiaal, wat leidde tot de overname van alle aandelen van BICS enkele weken geleden. Met deze transactie waarmee 217 miljoen euro gemoeid is, kon de Belgische operator de volledige controle krijgen over de wereldwijde roamingspecialist. Een echt meesterstuk, want met deze financiële operatie kon hij ook het hele aandeelhouderschap van TeleSign, dat veel discreter is, terug in handen krijgen. Dit bedrijf, opgericht in 2005, is snel uitgegroeid tot een authenticatiespecialist op het web. In 2017 werd het door BICS overgenomen voor 230 miljoen dollar, maar het bedrijf is niet echt het meest bekende dat in het portfolio van Proximus zit - waarschijnlijk omdat het in California gevestigd is, dé plek voor start-ups en de techwereld.

Amerikaanse ambitie
Wie California zegt, denkt haast onvermijdelijk aan bedrijven in de buurt die ook referenties geworden. En Guillaum Boutin, CEO van Proximus, heeft blijkbaar dezelfde ambities voor TeleSign: "Wij hebben de ambitie om er een eenhoorn van te maken (een niet-beursgenoteerd techbedrijf dat gewaardeerd wordt op meer dan een miljard euro), en dat zal ons lukken", zegt hij rechtuit.

TeleSign is vandaag een van de wereldwijde koplopers op de verificatiemarkt, en dubbele authenticatie (2F authenticatie) is een van zijn sterproducten. Bij dit beveiligingssysteem moet de gebruiker, wanneer hij inlogt op een van zijn accounts, een tweede verificatie invullen buiten zijn klassiek wachtwoord. De bekendste verificatie is een sms-code, die naar de telefoon gestuurd wordt. Een simpele operatie, die echter steeds vaker gebruikt wordt, wat duidt op een enthousiasme voor de technologie. En wat dus ook het belang van zijn markt aantoont.

Zo snel mogelijk een eenhoorn
Op het gebied van cijfers doet TeleSign het redelijk goed. Op het moment van de overname bedroeg de jaarlijkse omzet een 100 miljoen dollar. "Er is een groei van 30%, met verleden jaar inkomsten boven de 300 miljoen dollar", aldus Joe Burton, de CEO van TeleSign die in februari aantrad, toen het aandeelhouderschap veranderde. Vandaag is het bedrijf winstgevend en telt het meer dan 400 medewerkers, die voornamelijk gevestigd zijn aan de Amerikaanse westkust en in Oost-Europa.

Joe Burton is het eens met zijn enige aandeelhouder. "Ik ben absoluut akkoord met Guillaume Boutin. Het is duidelijk de bedoeling om zo snel mogelijk een unicorn te worden en wij zullen alles in het werk stellen om daarin te slagen", beklemtoont hij. De CEO van TeleSign repporteert voortaan rechtstreeks aan Guillaume Boutin en niet meer aan BICS, zoals dat voorheen wel het geval was. Een bijkomend bewijs van alle hoop die de CEO van de operator vestigt op dit bedrijf in volle groei. "Met deze wijziging in het aandeelhouderschap heeft het bedrijf zijn flexibiliteit helemaal terug", bevestigt hij. "De ambities zijn anders. Wij zijn van een aandeelhoudersstrategie die primair op financiële resultaten gericht was, overgeschakeld naar de wens om het bedrijf echt te laten groeien", legt Guillaume Boutin uit.

De immense groei goed beheren
Joe Burton lijkt het ideale profiel te hebben voor deze opdracht. Hij verving Ryan Disraeli, een van de drie medeoprichters van TeleSign, die in 2019 de directie van het bedrijf in handen kreeg. Joe Burton, die tien jaar bij Poly doorbracht, heeft van dat bedrijf een gigant in videoconferenties gemaakt. "TeleSign zit in een fase van sterke groei. De uitdaging zal zijn om dit te kunnen volgen met alle aspecten die dit met zich meebrengt op het vlak van personeelsmanagement, klanten, productontwikkeling ... Dit zijn belangrijke uitdagingen als u weet dat onze opbrengsten, naar we hopen, binnenkort niet meer in de honderden miljoenen, maar miljarden bedragen. "

De Belgische semi-publieke operator gaat van start in de Amerikaanse techwereld. Een keuze die verrassend kan lijken voor een telecom die het merendeel van zijn inkomsten uit de Belgische markt haalt en waarvan de voornaamste aandeelhouder publiek is. Maar Guillaume denkt er anders over: "Ik heb de volledige steun van het directiecomité. Met deze samenwerking kunnen onze twee bedrijven allebei profiteren van de expertise van de ander. Deze diversificatie past duidelijk ook in ons beleid om een softwarebedrijf te worden". Waarmee hij nogmaals de evolutie van de operator bevestigt.

Back to top button
Close
Close