Home/ Start-up /Argenta en de start-up Cake slaan de handen in elkaar voor een eerste samenwerking Argenta en de start-up Cake slaan de handen in elkaar voor een eerste samenwerking Argenta koos de start-up Cake van Davy Kestens om zijn digitaal aanbod een boost te geven. Een eerste samenwerking, die zou kunnen uitmonden in andere mogelijke partnerschappen. 2021-03-10Comment De bank van 2021 moderniseert, zowel in zijn vorm van agentschap als in de vorm van zijn app. De mobiele interface is vandaag een onmisbare tool die de banken nodig hebben om zich te ontwikkelen en waarop zij steeds meer inzetten om zich van anderen te onderscheiden. In België zijn Belfius en KBC de pioniers, maar andere proberen ook het verschil te maken. Woensdag heeft Argenta aangekondigd dat het een partnerschap afgesloten heeft met Cake, de fintech die gelanceerd is door Davy Kestens, ook al de oprichter van Sparkcentral. De cashback-oplossing zal vanaf deze zomer automatisch geïntegreerd worden in de Argenta-app. Daarmee kunnen de klanten kleine bedragen terugkrijgen bij hun aankoop bij een vijftigtal partners zoals bijvoorbeeld Foodmaker, Ava, Lukoil, Torfs. "Onze ongeveer 45.000 gebruikers krijgen gemiddeld een bedrag van 11 euro per jaar terug, maar er zijn grote verschillen", legt Davy Kestens uit. De actiefste klanten kunnen immers meer dan 1.000 euro ontvangen op een jaar tijd. Historische activiteiten "Verleden jaar is het gebruik van onze app met 20% gestegen, en de app telt nu 560.000 gebruikers", aldus Marc Lauwers, CEO van Argenta. "Wij willen ons oriënteren naar open banking, maar gefocust blijven op onze historische activiteiten. Wij gaan dus bijvoorbeeld geen voetbal aanbieden op onze app", zegt hij, met een knipoog naar KBC. Verleden zomer had die bank-verzekeraar immers de markt verrast met de aankondiging dat hij een reeks tv-rechten voor de Pro League aangekocht had. KBC heeft geopteerd voor een model dat een grote waaier diensten aanbiedt, die misschien niet altijd verband houden met bank- of verzekeringsactiviteiten. Ook Belfius heeft gekozen voor verschillende functies en exclusieve partnerschappen met Immovlan of Proximus, en dat binnen de Banx joint-venture. BNP Paribas Fortis van zijn kant heeft een aanbod op het gebied van mobiliteit ontwikkeld, terwijl ING zijn klanten eveneens een cashbacksysteem aanbiedt. Gegevensdividend Argenta, de vijfde bank van België, besliste deze richting uit te gaan en denkt al na over andere diensten die nuttig zijn voor de klanten. Een daarvan is misschien het idee van een gegevensdividend, waarvan de gebruikers van Cake nu al genieten. "In tegenstelling tot Facebook menen wij dat de klant ook geld moet verdienen wanneer hij zijn gegevens ter beschikking van derden stelt. Dat is waarom wij elke maand de helft van de inkomsten die wij generen met deze data, uitkeren aan onze gebruikers", beklemtoont Davy Kestens. Toch zal deze formule momenteel niet toegepast worden bij Argenta. "Wij willen eerst dat onze klanten vertrouwen krijgen in de andere beschikbare diensten. Wij zullen nooit iets ondernemen met hun gegevens zonder dat zij perfect daarover geïnformeerd zijn en zij hun toestemming gegeven hebben. Die gegevens zullen altijd op anonieme wijze verzameld en verwerkt worden", legt Marc Lauwers uit. Door de Cake cashbacks in zijn app te integreren, wil Argenta naar eigen zeggen eerst zijn bestaande klanten verder aan zich binden vooraleer een nieuw cliënteel aan te trekken. Internationale ambities Voor Cake is dit niet-exclusieve contract met Argenta en diens 1,27 miljoen Belgische klanten een echt succes. De fintech hoopt andere instellingen te kunnen verleiden en heeft zelfs het buitenland in het vizier, "maar er is nog geen akkoord afgesloten", beklemtoont Davy Kestens. Om zijn ambities te financieren heeft Argenta aan de start-up een converteerbare lening toegekend van anderhalf miljoen euro. De bank-verzekeraar heeft hiermee de mogelijkheid om bij de volgende fondsenwerving een aandeel in het kapitaal van Cake te verwerven. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address