De elektrische vrachtwagens van Volvo Trucks zullen in Zweden getest worden met DHL Freight

Volvo Trucks en DHL Freight krijgen de mogelijkheid om hun elektrische trucks in Europa uit te rollen. Vanaf volgende maand zullen er tests uitgevoerd worden in Zweden.

post-image-3

De elektrische vrachtwagens van Volvo Trucks zullen in Zweden getest worden in samenwerking met DHL Freight. Vanaf volgende maand zullen de trucks beginnen te bollen tussen twee logistieke terminals van DHL Freight over een afstand van 150 km.

Volvo en DHL zoeken een evenwicht tussen afstand, gewicht en laadpunten
Volvo Trucks werkt al enkele jaren aan 100% elektrische trucks. In 2018 heeft de fabrikant met name de FL Electric voorgesteld, een 100% elektrische afvaltruck. Daar zijn er al sommige van in omloop, maar vandaag heeft de fabrikant een gans andere ambitie: elektrische trucks uitrollen die over zeer lange afstanden kunnen rijden.

Om dit te bereiken heeft Volvo beslist om samen te werken met DHL Freight. Tijdens de eerste test zal een truck van de Zweedse autobouwer met daarop het merk DHL Freight rijden tussen twee logistieke terminals die ongeveer 150 km van elkaar afliggen. Een route die de truck in staat zal stellen om de steden Göteborg en Jönköping te verbinden. Deze eerste test moet de twee bedrijven helpen om beter de vereisten en de werking van de truck te begrijpen.

Deze eerste test moet Volvo Trucks ook helpen om een afdoende laadinfrastructuur te ontwikkelen. Het juiste evenwicht moet gevonden worden tussen afstand, gewicht en laadpunten voor de dagelijkse vrachtoperaties…. Wat niet eenvoudig is!

Dankzij de samenwerking met volvo Trucks zou DHL Freight de CO2-uitstoot van zijn trucks moeten kunnen verminderen. Als bedrijf dat gespecialiseerd is in internationale leveringen, heeft DHL nog een lange weg te gaan om zijn CO2-voetafdruk wereldwijd ter verminderen.

De CEO van DHL Freight, Uwe Brinks, lijkt deze inzet ernstig te nemen: "Het is ons doel om alle emissies met betrekking tot logistiek tot nul te herleiden. Er werden al belangrijke stappen gezet om dat te bereiken: in vergelijking met 2007 hebben wij onze ecologische voetafdruk met 35% verminderd", zo verklaarde hij.

De vrachtsector staat op het punt te veranderen
DHL maakt zich echter geen illusies - het weet dat het meer inspanningen moet doen om een CO2-neutraal bedrijf te worden en het is juist dat wat dit partnerschap met Volvo Trucks gemotiveerd heeft.

Uwe Brinks legt uit: "Op dit traject hebben wij innovatieve technologische oplossingen nodig en sterke partners. Ik ben ervan overtuigd dat onze nauwe samenwerking met Volvo Trucks, een van de belangrijkste merken van trucks ter wereld, ons zal helpen om onze ambitieuze milieudoelstellingen in de sector van vrachtvervoer langs de weg te bereiken".

Volvo heeft zich een vast doel gesteld. Roger Alm, President van Volvo Trucks, streeft ernaar dat zijn hele vloot trucks tegen 2040 (ten laatste) volledig elektrisch wordt.

De baas van Volvo Trucks meent dat "de transportsector snel evolueert en het feit dat men een duurzaam aanbod aanbiedt een steeds belangrijker commercieel voordeel wordt voor veel van onze klanten. Wij bieden efficiënte transportoplossingen aan die een snelle overgang mogelijk maken naar fossielvrije brandstoffen zoals elektriciteit".

Deze proef in Zweden zal even doorslaggevend zijn voor DHL Freight als leerzaam voor Volvo Trucks. Als elektrische trucks in staat zijn om lange afstanden af te leggen, dan zou dit de vrachtsector kunnen veranderen.

Back to top button
Close
Close