Be+Sports haalt 500.000 euro op

Het jonge bedrijf uit Namen Be+Sports heeft 500.000 euro opgehaald. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in de digitale transformatie in de sportwereld, heeft bijna 700 clubs en federaties als klant.

post-image-3

Vaak zijn de federaties en clubs veel bedrevener op het terrein van hun favoriete sport dan wanneer zij hun leden op het internet moeten begeleiden. Dat is bijzonder duidelijk wanneer het gaat om het reserveren van een terrein, een resultaat invoeren of een team inschrijven op een match. "Er is effectief een achterstand op het digitale terrein", aldus Bruno Patris.

Als dit onderwerp hem bijzonder interesseert, is het omdat hij sinds 2014 deze situatie tracht te verbeteren. Hij heeft samen met Simon Arickx de start-up Be+Sports opgericht. Het in Namen gevestigde bedrijf heeft zich gespecialiseerd in de digitalisering van de sport. "In de beginperiode was het vooral onze ambitie om een digitale ondersteuning te bieden. Wij hebben dan ook heel wat websites ontwikkeld", legt de baas uit. Na verloop van tijd werd het aanbod van het bedrijf verbreed. "Het idee is nu om een 360 graden aanbod te brengen. Wij willen een antwoord bieden voor zowel de administratieve behoeften van de clubs, het sportieve effect dat de leden interesseert, en het communicatieluik tussen club en sporters", verduidelijkt Bruno Patris.

Verschillende grootte, dezelfde problemen

Om de markt zo rendabel mogelijk te maken heeft het bedrijf zijn aanbod gesegmenteerd. "Wij hebben een aanbod voor elk niveau, van enkele honderden euro per jaar voor de clubs, tot enkele duizenden voor de federaties, en ook voor sportcentra. Wij hebben al snel vastgesteld dat de problemen weliswaar op verschillende schaal waren, maar toch gelijkaardig." Zo zal een club bijvoorbeeld het gebruik van zijn terreinen voor trainingen willen optimaliseren, en dezelfde planningsproblemen zullen ook opduiken bij de federatie die elk weekend competities moet organiseren.

Be+Sports mag bekende namen tot zijn klanten rekenen, zoals de basket- en zaalvoetbalfederatie. "Wij werken ook met 600 clubs en verschillende sportcentra, waaronder die van Molenbeek, Gembloux, Mounier", legt de verantwoordelijke uit. Sinds 2019 is het bedrijf met zijn acht medewerkers rendabel, met een winst van 93.000 euro. Het omzetcijfer bedroeg ongeveer 200.000 euro. "Het is onze ambitie nu om over te schakelen van een dienstenaanbod naar een nog meer geïntegreerd aanbod met dus een veel groter groeipotentieel. Wij wensen ons te inspireren op het Odoo model, maar voor structuren die actief zijn in de sport, en die zeer specifieke behoeften hebben", bevestigt Bruton Patris.

Spaanse belangstelling

Be+Sports kan nu rekenen op de steun van een aantal investeerders om die plannen te realiseren. Het bedrijf heeft zopas een eerste fondsenwerving van 500.000 euro achter de rug. Aan de operatie namen Sambrinvest, Digital Attraxion en privébeleggers deel via Be Angels. Dit geld zou de uitrol moeten versnellen. België zal de prioriteit zijn, evenals Spanje. "Privéredenen" hebben het jonge bedrijf ertoe gebracht om zich vanaf 2017 te lanceren in Zuid-Europa - het heeft nu een kantoor in Sevilla.

"Vandaag wordt het merendeel van onze omzet nog in België gehaald, maar wij hebben al een 300 clubs in Spanje", verduidelijkt de verantwoordelijke. Bruno Patris wil zich trouwens eerst verder interesseren in het Iberisch land, vooraleer zich tot het noorden van België te richten. "Wij hebben in ons bedrijf een bedenking. Ervaring in Spanje heeft aangetoond dat men een persoon moet hebben die de cultuur kent, en niet enkel de taal. Als wij echt Vlaanderen willen aanpakken, dan moeten wij rekruteren. Momenteel ligt de focus daarom op Franstalig België, Spanje en Frankrijk", benadrukt de verantwoordelijke.

Back to top button
Close
Close