Home/Market news/De reclamemarkt keldert De reclamemarkt keldert Verleden jaar daalde de advertentiedruk in de grote media -buiten het digitale- met 15%. De markt staat terug op haar cijfers van 2019. 2021-02-17Comment De reclamemarkt blijft maar slechte cijfers presenteren. Waar de media-agentschappen -goed voor 80% van de reclamebestedingen in België- hun omzet zagen dalen met 11% naar 1,045 miljard euro, is het nu de beurt aan de cijfers van de reclamemarkt die de advertentiedruk meet in de traditionele media (tv, pers, affiches, radio …), buiten het digitale. De cijfers van de reclamemarkt, verzameld door onderzoeksbureau Nielsen en geanalyseerd door het media-agentschap Space, gingen met 15% van de markt achteruit naar 3,3 miljard euro. Hierbij moet men noteren dat het om bruto cijfers gaat, voor commerciële kortingen. Dat is waarom men op deze markt eerder spreekt van advertentiedruk dan van reële uitgaven. Alle zogenaamde klassieke media vertonen minder goede cijfers dan gewoonlijk: tv, dat toch veel gekeken werd in de lockdown-periode, komt er nog het beste vanaf met een daling van slechts 10%. De bioscoop daarentegen, waarvan de deuren tijdens de twee lockdowns gesloten bleven, keldert met 65%. De pers gaat met 16% achter, radio met 14% en affiches met 23%, wat logisch is in een lockdown-periode waarbij de gebruikers minder buiten gaan of buiten mogen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address