Het gaat echt niet meer tussen Mark Zuckerberg en Apple

Mark Zuckerberg en Tim Cook komen duidelijk niet meer overeen.

post-image-3

Het is al jaren dat Mark Zuckerberg (Facebook) en Tim Cook (Apple) lijnrecht tegenover elkaar staan als het aankomt op fundamentele kwesties over de privacy, maar ook over hun visie op de toekomst van het vrije internet. Onenigheden die, met de tijd, nog gegroeid zijn en tot een echte animositeit tussen de twee mannen geleid hebben. Zodanig zelfs dat de oprichter van de sociale netwerk-gigant in 2018, tijdens een privé-bijeenkomst, verklaard zou hebben dat hij Apple "pijn wou doen", zo onthulde de Wall Street Journal.

Mark Zuckerberg wil het opnemen tegen Apple
In 2018 werd de Facebook-groep geconfronteerd met het grootste schandaal uit zijn geschiedenis: de Cambridge Analytica-affaire. Het sociale netwerk en zijn oprichter, Mark Zuckerberg, werden aangevallen door overheden uit de hele wereld en bekritiseerd door de pers, zij werden door iedereen op de korrel genomen en kwamen onder ongekende druk te staan.

Tegelijkertijd was Tim Cook op een Amerikaanse tv-zender met nationaal bereik te gast voor een interview. Toen de journaliste hem vroeg wat hij in de plaats van Mark Zuckerberg gedaan zou hebben in een dergelijke situatie, heeft de CEO van Apple gewoon geantwoord dat zijn bedrijf nooit in zo`n puinhoop terecht gekomen zou zijn.

De baas van Facebook, geërgerd over deze zoveelste publieke aanval, zou zijn legendarische kalmte verloren hebben en zou aan zijn medewerkers gezegd hebben dat zij Apple "pijn zouden moeten doen" ("We need to inflict pain").

Grote meningsverschillen tussen Apple en Facebook
Hierbij moet vermeld worden dat er al lang voor de Cambridge Analytica-affaire grote meningsverschillen bestonden tussen Apple en Facebook over de bescherming van de privacy.

Door zijn positie als beschermer van de persoonlijke gegevens te bevestigen, heeft Apple heel vaak openlijk kritiek gegeven op het economisch model van de sociale netwerkgigant, die zich juist baseert op het benutten van de gegevens van zijn gebruikers voor doelgerichte reclame. Facebook van zijn kant meent dat de positionering van Apple hypocriet is, en dat die enkel dient om het imago van het bedrijf uit California op te blinken om dan, op termijn, zijn concurrentie van de kaart te vegen.

In 2017 werd er een persoonlijk gesprek georganiseerd tussen Mark Zuckerberg en Tim Cook, om deze spanning te laten verminderen. Dit gesprek heeft blijkbaar niet geholpen om de animositeit tussen beiden te bedaren en heeft die alleen nog maar aangewakkerd.

Een animositeit die onlangs zijn hoogtepunt bereikte, toen Facebook verklaarde dat het gerechtelijke stappen wou ondernemen tegen Apple wegens anticoncurrentiële praktijken. En wel om het nieuwe beleid voor de bescherming van de privacy dat Apple via zijn App Tracking Transparency invoerde.

Volgens Tim Cook is het voornaamste doel van deze tool de gebruikers een betere bescherming te bieden van hun persoonlijke gegevens. Voor Facebook echter is het een gevaar voor de bedrijven, die niet langer kunnen rekenen op doelgerichte reclame, en die benadeeld worden ten opzichte van de Apple-apps.  Een mening die deels gedeeld wordt door Margrethe Vestager, die het Californische bedrijf verwittigd heeft: "Als het aangetoond wordt dat Apple zijn eigen apps niet op dezelfde manier behandelt, dan zal het bedrijf een antitrust-aanklacht riskeren", zo dreigde de commissaris voor de concurrentie bij de Europese Commissie.

De situatie tussen Tim Cook en Mark Zuckerberg lijkt niet meteen te verbeteren. Nu valt het nog af te wachten hoever de twee CEO`s willen gaan in hun conflict, en vooral: wie het laatste woord zal hebben.

Back to top button
Close
Close