Verenigde Staten: TikTok stelt zijn e-commerce plannen voor

Het filiaal van de Chinese groep ByteDance blijft zich verder ontwikkelen in de VS, ondanks de dreiging met verbanning die er al enkele maanden hangt.

post-image-3

De Financial Times heeft een artikel gepubliceerd waarin TikTok nieuwe manieren voor monetisering voorstelt die op het gebied van e-commerce de concurrentie moeten aangaan met platformen als Pinterest of Instagram, om zo de merken en creators te verleiden.

Het platform om video`s te delen zet zijn expansie verder en stelt nieuwe functies voor de merken voor, zelfs al wordt het platform nog altijd geconfronteerd met onzekerheid over het harde optreden van de Amerikaanse regering tegen Chinese technologiebedrijven.

Het bedrijf hanteert een dubbele strategie: profiteren van de explosieve groei van het online aankopen, omwille van de lockdown, en voorkomen dat zijn beste creators afhaken die, op termijn, zich zouden kunnen focussen op andere platformen omdat er onvoldoende monetiseringstools zijn bij TikTok.

TikTok heeft daarom onlangs de adverteerders op de hoogte gebracht van drie nieuwe functies die binnenkort beschikbaar zijn in de VS. De eerste is affiliatie: de populairste gebruikers kunnen met hun fans links delen naar producten die zij kunnen aankopen, en daarvoor commissie ontvangen. Deze primeur was een sleutelelement in de monetisering van de Chinese versie van TikTok, die Douyin heet, en die nu het grootste deel van zijn inkomsten genereert via in-app commerce.

Met een "catalog" tool kunnen merken hun producten in de vorm van een vitrine voorstellen. En ook een "livestreaming" functie zal beschikbaar zijn. Dat is een mobiele versie van teleshopping, waar gebruikers goederen in enkele klikken kunnen aankopen, na die in streaming gezien te hebben.

Het is niet de eerste keer dat TikTok start met e-commerce, en de voorstelling van deze nieuwe tools is enkel een logisch gevolg voor het bedrijf. Einde 2020 had het sociaal netwerk al een live aankoopervaring uitgeprobeerd samen met Walmart, en het had een partnerschap uitgerold met Shopify. TikTok volg hiermee in de voetsporen van Pinterest en Instagram, die geprofiteerd hebben van de pandemie om hun reclame-inkomsten te stimuleren.

Ondanks de continue groei van de app was het voorbije jaar moeilijk voor TikTok, met zijn verbod in Indië en zijn problemen met de regering Trump. De ontwikkeling van deze nieuwe opties voor monetisering werd waarschijnlijk vertraagd door die bijkomende uitdagingen.

Back to top button
Close
Close