Home/Market news/De fiduciaire sector klaar voor de (her)opleving van de economie De fiduciaire sector klaar voor de (her)opleving van de economie Door de crisis versnelt de digitalisering van accountants, om zo het economisch herstel van hun klanten te begeleiden. Ziehier hoe technologie de belangrijkste focus werd bij de transformatie in deze specifieke sector. 2021-01-29Comment Niet minder dan 82% van de boekhouders bevestigt vandaag dat de klanten een steeds bredere waaier diensten vragen, zo blijkt uit een onderzoek (Practice of Now) dat uitgevoerd werd bij 3.298 boekhouders uit de hele wereld. Het onderzoek toont aan dat de professionals uit de fiduciaire sector snel evolueren en essentiële spelers geworden zijn in een ecosysteem waar de manier van werken volledig geherdefinieerd werd. De digitalisering en de groeiende vraag van de klanten brengen immers verstoringen en innovaties mee in de hele sector, zowel wat de gebruiken betreft als de processen. De overgrote meerderheid van de accountants zegt dan ook dat klanten om meer zakelijk advies en consultancydiensten vragen. Dit, terwijl 87% het ermee eens is dat ze meer flexibiliteit en betere service verwachten zonder prijsverhogingen. Daarnaast zegt 83% van de accountants dat ze door de effecten van technologie en digitalisering gedwongen zijn om meer en sneller te investeren om de veranderende markt bij te houden. Het rapport toont ook aan dat dit beroep de koerswending naar digitalisering goed genomen heeft: "Het is dus goed geplaatst om de klanten te helpen die geconfronteerd worden in deze onzekere economische tijden". De meeste boekhouders zijn ervan overtuigd dat zij management- en adviesdiensten kunnen leveren aan bedrijven (79%), sectorieel advies (75%) en technologische implementaties die verder gaan dan boekhoudkundige en financiële producten (73%). De boekhouders konden deze taak uitvoeren dankzij de adoptie en het gebruik van spitstechnologie. Meer dan de helft (54%) zegt dat zij de klanten sneller een dienst kunnen verlenen dankzij nieuwe technologieën zoals automatisering en AI. Terwijl 43% meent dat zij, dankzij die laatsten, hun dienstverlening en de klanttevredenheid konden verbeteren. 91% van de accountants meent dat de nieuwe technologieën een meerwaarde betekenen voor hun bedrijf, en 44% noemt zichzelf avant-gardist, tegenover slechts 35% vorig jaar. "Ondanks de huidige wereldwijde crisis zien we de opkomst van een nieuwe en competitieve boekhoudindustrie. In plaats van te bezwijken onder het gewicht van de toenemende vragen van de klanten, en de wereldwijde verstoring, voeren bedrijven nieuwe technologieën in om zich aan te passen en te gedijen. Meer traditionele praktijken moeten gelijke tred houden, zoniet worden zij gedumpt, gezien de vereisten van de klanten in dit nieuwe normaal", aldus Guillaume Hoffman, Managing Director bij Sage België en Luxemburg. Uit het onderzoek blijkt ook dat de toenemende eisen van de klanten en de technologische evoluties nopen tot de opkomst van een nieuw soort beroep. Meer dan de helft (51%) van de ondervraagden meent dat jonge accountants in staat moeten zijn om bedrijven financieel advies te geven, met name over de cashflow en toekomstplannen. Om die competentie te kunnen leveren zijn steeds meer bedrijven bereid om profielen te rekruteren die uit andere sectoren afkomstig zijn: 72% zegt open te staan voor het rekruteren van kandidaten zonder boekhoudkundige opleiding, afkomstig uit diensten zoals accountmanager of customer manager. Nieuwe talenten zijn ook een essentiële bron van innovatie geworden: 84% van de accounts is het erover eens dat jonge werknemers progressieve verwachtingen, attitudes en vaardigheden hebben. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address