Belgische start-up haalt 1 miljoen euro op om de controle van data op het internet weer in handen te krijgen

De start-up Datavillage kon 1 miljoen euro ophalen om zijn doel te bereiken: de gebruiker weer controle geven over zijn persoonlijke gegevens. Een idee dat onlangs geopperd werd door de Britse stichter van het web Berners-Lee. Wat toelichting.

post-image-3

De Belgische start-up Datavillage is erin geslaagd om een fondsenwerving af te ronden van één miljoen euro, met een nobel doel: "de gebruiker weer controle geven over zijn persoonlijke gegevens". En dit in alle transparantie en het zuiverste respect voor zijn privacy.

Het project van het jonge bedrijf kadert eigenlijk in een visie die door grote persoonlijkheden van het internet verdedigd wordt, zoals Tim Berners-Lee zelf, de oprichter van het Web (zie ons recent artikel hierover).

Frédéric Lebeau, medeoprichter van de Belgische start-up, geeft uitleg over zijn project. "Om dit te bereiken creëren wij een digitale tweeling die aan elke gebruiker gekoppeld is en die bewaard wordt in een persoonlijke ruimte voor dataopslag, die door de gebruiker zelf beheerd wordt. De gebruikers kunnen dan de bedrijven toegang geven tot hun digitale tweeling om gepersonaliseerde diensten te ontvangen, bijvoorbeeld content afgestemd op hun voorkeuren". Maar het is de gebruiker die altijd de controle houdt van zijn eigen gegevens.

De man achter het project vervolgt zijn project: "De op de gebruiker gecentreerde aanpak komt ook bedrijven ten goede die gewoon zijn om zich op data te baseren". Met andere woorden, in plaats van de data te controleren en zelf te verwerken, kunnen organisaties een toegevoegde waarde halen uit de data zonder de last noch het risico dat zij zelf de persoonlijke data moeten beheren.

De fondsenwerving van een miljoen euro bestaat uit een mengeling van eigen fondsen (afkomstig van het acceleratieprogramma imec.istart van Imec - het Vlaamse interuniversitaire onderzoeksinstituut-, van een crowdfunding-programma via Spreds, van Sambrinvest, risicokapitaalspeler, en van een business angel: Mathieu Demaré), subsidies, naast een reeks regionale steunmaatregelen voor innovatie en onderzoek.

"Persoonlijke gegevens, privacy, transparantie en de controle van de gebruikers zijn hot items geworden, zowel bij de regelgeving als bij de publieke opinie", aldus Quentin Felice, medeoprichter van Datavillage.

Het concept om een digitale tweeling te creëren voor elke gebruiker en die te bewaren in een persoonlijke ruimte, door hem beheerd, moet bedrijven toelaten om gepersonaliseerde diensten aan te bieden terwijl zij ook de gebruiker de waarborg bieden dat hij de sleutel in handen heeft van de brandkast die zijn eigen data bevat.

Dit model van gedecentraliseerde controle van persoonlijke gegevens wordt sterk gepromoot door internet-toppers zoals Tim Berners-Lee, het brein van het World Wide Web. Berners-Lee is van mening dat te veel macht en persoonlijke gegevens in "silo`s" zitten, zoals de bekende grote tech giganten.

Het idee van de Belgische start-up is dus om "de waarde van data los te koppelen van de last van het beheer ervan".

"Het delen van persoonlijke gegevens door eindgebruikers opent nieuwe perspectieven voor de gebruikers, en ook voor de organisaties", aldus het jonge bedrijf. Met deze aanpak kunnen kleine organisaties zich bovendien groeperen in ecosystemen van op de gebruiker gerichte data. "Zij combineren zo hun diensten aan de gebruikers, om competitief te blijven tegenover de internetgiganten", aldus de start-up.

De recent verworven fondsen zouden Datavillage nu moeten toelaten om zich te ontwikkelen en zijn team experten uit te breiden. "Wij werken aan verschillende pilootprojecten met artificiële intelligentie en verwachten ons platform tegen einde dit jaar te kunnen afronden", zegt tot slot Quentin Felice.

Laat ons hopen dat zij erin slagen! Een project om van nabij te volgen…

Back to top button
Close
Close