Itsme wil zijn succes exporteren

Identificatie-app itsme zal vanaf volgende maand beschikbaar zijn in Nederland en Luxemburg. Itsme rekent op zijn nieuwe CEO om winstgevend te worden en internationaal te gaan.

post-image-3

Dit Belgische technologisch succes is een van de zeldzame keren dat wij door onze buren benijd worden. Itsme is in minder dan drie jaar tijd  de digitale identificatiestandaard geworden in België. Vandaag maken 2,6 miljoen Belgen gebruik van de app om zich aan te melden of om documenten te tekenen op honderden digitale platformen van de overheid of privébedrijven. Dat is een miljoen gebruikers meer in één jaar tijd, en de app groeit met 100.000 nieuwe gebruikers per maand.

In tegenstelling tot wat velen geloven is itsme echter geen overheidsapp. Het is een merk van een privébedrijf - Belgian Mobile ID - zelfs al wordt het gebruikt door alle websites die van de federale overheden afhangen wanneer er een identificatie nodig is. Het bedrijf is ontstaan als initiatief van vier grote banken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC) en de drie telecomoperatoren van het land (Proximus, Orange en Telenet).

Een sterke groei en verliezen
Sinds 2017 blijft de start-up voortdurend een fenomenale groei kennen, die dit jaar nog versterkt werd. Stéphanie De Bruyne, de nieuwe CEO van Belgian Mobile ID, verklaart: "Tegenover dezelfde periode verleden jaar hebben wij het aantal gebruikers met 30% meer verhoogd dan wat voorzien was". De nieuwe CEO is er enkele maanden geleden gekomen met één doelstelling: het bedrijf van het stadium van start-up naar scale-up laten overgaan en daarbij snel winstgevend te worden. Verleden jaar bedroeg het verlies van Belgian Mobile ID 11,26 miljoen euro, tegenover 7 miljoen euro in 2018. Het omzetcijfer is van 1,9 miljoen naar 2,9 miljoen euro gestegen. Stéphanie De Bruyne zou in 2020 dit omzetcijfer willen verdubbelen.

Om daarin te slagen zal itsme een opening maken naar andere landen. Een officiële vestiging in het buitenland is nog niet voorzien, maar de app zal toegankelijk worden in Nederland en Luxemburg, zodat de burgers daar een itsme-account kunnen aanmaken en die kunnen gebruiken bij de private partners van het identificatiesysteem. Dat wil zeggen dat de Belgische bedrijven itsme kunnen aanbieden aan hun Nederlandse en Luxemburgse klanten, en dat de Nederlandse en Luxemburgse bedrijven eveneens itsme in hun processen kunnen integreren.

"De app werd door de andere lidstaten erkend als digitale identiteit voor de Belgische burgers. Dit is nog een stap verder naar een Europese digitale identiteit. Itsme is goed geplaatst om een belangrijke rol te spelen."

Uw wagen openen met itsme
Buiten de toekomstige Europese digitale identiteit, wil itsme zijn diensten uitbreiden door geconnecteerde objecten toe te voegen en de behoefte voor beveiliging en identificatie die daarbij horen. "Vandaag gebruikt men itsme vooral op het web of in apps", stipt Stéphanie De Bruyne aan. "Met de komst van het Internet of Things is het maar een kwestie van tijd vooraleer we ook de app gaan gebruiken om onze auto te starten of onze voordeur te openen. Dergelijke evoluties zullen binnenkort tot ons dagelijks leven behoren".

Vooraleer deze doelstelling te bereiken, wil het bedrijf de Belgische markt consolideren en twee actieve Belgen op drie overtuigen om de app te gebruiken als hun online authentificatiemiddel.

Back to top button
Close
Close