Smooved heeft het onmogelijke gedaan: starten en groeien in volle gezondheidscrisis

De Brusselse start-up is er, met een combinatie van moed, strategie en geluk, in geslaagd om in volle crisis een bedrijf op te richten en te laten groeien. Het bedrijf kende een maandelijkse groei van 52% sinds het einde van de eerste lockdown.

post-image-3

De start-up heeft een dienst voor digitale hervestiging ontwikkeld.  In enkele minuten tijd zorgt Smooved voor de administratie en de logistiek van een verhuis via vergelijkende modules: van het bestellen van een verhuiswagen, tot het afsluiten van goedkopere verzekeringscontracten en diverse basis- en publieke nutsdiensten. Kopers en private huurders kunnen gratis gebruik maken van de dienst, op eigen initiatief of via hun makelaar. "Smooved krijgt een commissie wanneer de klant van een energie- of telecombedrijf zijn contract vernieuwt of van leverancier verandert", vertelt Nathan Coox, medeoprichter en CEO.

Eerste lockdown
Smooved was nog maar pas opgericht toen de pandemie losbarstte in maart dit jaar. De drie oprichters waren op zoek naar bijkomend groeikapitaal. "Gelukkig hadden wij toen nog weinig vaste kosten. Een daling van de inkomsten betekende gewoon minder, zelfs helemaal geen loon voor ons".

Groeien in volle crisis
Smooved kon de tijdelijke daling van zijn inkomsten, die op het ergste moment meer dan 90% was, financieel verwerken doordat de kantoorruimte gratis ter beschikking van het bedrijf gesteld was door Start it @KBC. Dit gezegd zijnde, zijn Nathan en zijn collega`s erin geslaagd om nieuwe investeerders aan te trekken tijdens de eerste lockdown.

"In amper acht weken zijn wij erin geslaagd om meer dan 450.000 euro op te halen. Dat is veel sneller dan een gewone fondsenwerving. En dat op het toppunt van de coronaviruscrisis. Vanaf midden april stonden de eerste bedragen op onze bankrekening."

Smooved kende een gemiddelde groei van meer dan 50% per maand sinds het einde van de lockdown. Tijdens de laatste twee maanden heeft het bedrijf evenveel verhuizingen begeleid als alle voorgaande maanden samen.

"Ook de investeringen blijven binnenkomen", vertelt een glimlachende Nathan Coox. "Momenteel staat de teller op 900.000 euro aan groeikapitaal. En ons personeelsbestand blijft maar groeien. Vandaag werken er in totaal 11 mensen in ons bedrijf".

Tweede lockdown
Het succes dankt het bedrijf aan verschillende factoren: het commercieel model uiteraard, maar niet alleen dat. Smooved werkt in een sector die niet getroffen werd door de economische recessie. "Mensen blijven zich verplaatsen en blijven de gunstigst mogelijke contracten zoeken, zelfs in tijden van crisis", legt Nathan Cox uit.

Tijdens de tweede lockdown kende Smooved toch een tijdelijke terugval, toen de immobiliënkantoren geen bezoeken meer mochten organiseren met potentiële kopers. "Daarna kwam de groei terug op gang", vervolgt Nathan Coox. "De verhuurmarkt kende een ware explosie. De mensen hebben zelfs huurcontracten getekend voor een woning, zonder bezoek ter plaatse!"

"Stilstaan is achteruitgaan"
Wil de KMO zich zo goed mogelijk wapenen tegen een crisis zoals die van dit jaar, dan heeft Nathan Coox het volgende advies: "Voer een nauwkeurige analyse uit van scenario`s en pas uw cash-flowmodel daaraan aan. Breng de manier in kaart waarop uw bedrijf en de sector waarin u werkt, onder een bijzondere crisis lijden, en werk dan een visie op lange termijn uit".

Als bijvoorbeeld de verkopen tijdelijk onderbroken zijn, kan het salesteam ingezet worden op andere taken of werken aan strategieën om de verkoop te doen groeien. Op die manier kan het bedrijf herstarten zodra de crisis gedaan is. "Stilstaan is achteruitgaan", besluit Nathan Coox.



 

Back to top button
Close
Close