Buzzfeed gaat nieuwssite HuffPost overnemen

De nieuws- en lifestylewebsite Buzzfeed neemt HuffPost over, in het kader van een akkoord dat de twee meest trendy digitale mediabedrijven bijeenbrengt.

post-image-3

De verkoper, Verizon Media, wordt door deze operatie een minderheidsaandeelhouder van Buzzfeed en hij zal in het gecombineerde bedrijf investeren. De twee bedrijven zullen ook samenwerken voor publiciteit en het delen van content, een partnerschap dat volgens hen "nieuwe opportuniteiten voor inkomsten zal creëren". De prijs van deze operatie werd niet bekendgemaakt.

John Peretti, CEO van Buzzfeed, zal het gecombineerde bedrijf leiden. In 2005 richtte hij, samen met uitgeefster Ariana Huffington, HuffPost op, dat toen onder de naam Huffington Post gekend was, en hij lanceerde Buzzfeed een jaar later.

HuffPost kreeg bekendheid tijdens het presidentschap van George W. Bush als een site voor liberale bloggers, van wie velen gratis hun artikels bijdroegen. Buzzfeed heeft naam gemaakt door inhoud te maken zoals lijstjes en quizzen, die een jong publiek aantrokken. Hij schakelde ook journalisten in voor zijn nieuwssite.

Maar digitale mediabedrijven hebben het moeilijk om online advertentiefondsen aan te trekken van technische giganten zoals Facebook en Google. In de afgelopen jaren hebben Buzzfeed en HuffPost allebei personeel ontslagen. In mei sloot Buzzfeed zijn redactielokalen in het Verenigd Koninkrijk en Australië en verlaagde het de lonen van het personeel.

De heer Peretti zei dat de nieuwe deal het gewicht van Buzzfeed zou vergroten, door de HuffPost-lezers aan zijn publiek toe te voegen en doordat het nu het advertentienetwerk van Verizon zou kunnen aanboren. HuffPost zou een op zichzelf staand merk moeten blijven, naast andere Buzzfeed-sites, waaronder Tasty en Buzzfeed News. Een woordvoerder van Buzzfeed weigerde echter commentaar te geven op een mogelijke banenverlies als gevolg van de fusie.

Verizon Media maakt deel uit van een Amerikaanse telecomreus die  vooral bekend staat om zijn betaal-tv en mobiele telefoondiensten. Het verwierf HuffPost in 2015 door AOL te kopen voor 4,4 miljard dollar (3,32 miljard Britse pond)  en het vervolgens te combineren met Yahoo. Een paar jaar later verlaagde het de waarde van die eigendommen met bijna  5 miljard dollar.

Guru Gowrappan, de baas van Verizon Media, zei dat "Jonah en ik, toen we de mogelijkheden van samenwerking overwogen, natuurlijk het eigendom bespraken dat hij mede-oprichtte, HuffPost". “We realiseerden ons al snel dat de strategie van BuzzFeed een aanvulling zou zijn op de roadmap van HuffPost, er nieuwe energie in zou injecteren en het merk in de toekomst zou laten groeien. We zijn diep geïnvesteerd in het voortdurende succes van HuffPost en ik kon geen betere partner bedenken om HuffPost naar een hoger niveau te tillen."

Moeilijke tijden voor de nieuwe media
Een paar jaar geleden kenden bedrijven als BuzzFeed en HuffPost een snelle groei. Het bedrijfsmodel was simpel. Virale inhoud produceren, gericht op een jong en geïnformeerd publiek, en profiteren van online advertentie-inkomsten. Maar het was niet zo lucratief als ze hadden gehoopt.

Advertenties naast digitaal nieuws kunnen eigenlijk een behoorlijk onhandige manier zijn om te adverteren - minder doelgericht dan veel adverteerders zouden willen.

En daarom absorberen Facebook en Google, die ongelooflijk gepersonaliseerde targeting bieden, een enorm percentage van online advertenties. Meer dan de helft van het geld dat aan online adverteren wordt besteed, wordt bij deze twee bedrijven uitgegeven.

Veel kleine digitale mediabedrijven hadden al personeel ontslagen vóór de pandemie. De Covid-19-pandemie heeft deze problemen nog verergerd. Mensen die thuis moeten blijven, klikken wel meer, maar adverteerders zijn voorzichtig geworden. De bedrijven die nog maar enkele jaren geleden als revolutionair beschouwd werden, proberen nu een manier te vinden om te overleven.

Deze overname moet in die context worden gezien - de laatste poging om een betere manier te vinden om digitale media financieel te laten werken.

Back to top button
Close
Close