Honda wordt de eerste autofabrikant die de toestemming krijgt om een autonoom voertuig van niveau 3 te verkopen

De Honda Legend, uitgerust met dit autonome besturingssysteem, zal eind maart 2021 verkrijgbaar zijn.

post-image-3

Zonder al te veel publiciteit over het onderwerp te hebben gemaakt, wordt Honda de eerste autofabrikant die toestemming krijgt om een reeks autonome voertuigen te verkopen die zijn uitgerust met een systeem van niveau 3. Dit is een grote primeur en het voorspelt het begin van democratisering van zelfrijdende auto`s.

Zelfrijdende auto`s niveau 3 op de markt
De Japanse fabrikant heeft woensdag 1 november bekendgemaakt dat hij de eerste was die deze felbegeerde toestemming kreeg om autonome wagens te verkopen. Wat wil zeggen dat wij binnenkort zelfrijdende wagens op onze wegen zullen zien. Andere autonome voertuigen zijn er al in steden, met name die van Waymo die al twee jaar in Phoenix rondtoeren, maar het is de eerste keer dat jan en alleman dit soort voertuig zal kunnen kopen.

Binnenkort systemen niveau 5 op de markt?
Een woordvoerder van Honda noemt dit een scharniermoment in de geschiedenis van de auto: "Het is de eerste keer ter wereld dat een autofabrikant de toestemming krijgt om een wagen met een autonoom systeem niveau 3 te verkopen". Het was volkomen onverhoopt voor Honda. In de zomer werd het bedrijf slachtoffer van een cyberaanval, die ervoor zorgde dat de productie in vele fabrieken over de hele wereld meerdere dagen stilgelegd werd. Maar Honda lijkt deze zware slag te boven te zijn.

Het ministerie van Transport in Japan zei dat het wel degelijk om een "wereldwijde primeur" gaat. Voor de autonome besturingssystemen geldt een schaal van 0 tot 5. Het niveau 3 komt overeen met een automatisering in welbepaalde omstandigheden. Zo is het bijvoorbeeld wenselijk dat een persoon aan het stuur blijft zitten, zelfs wanneer het systeem actief is.

Andere fabrikanten zien het nog grootser en willen verder gaan, zoals de oprichter van Tesla, Elon Musk, die bevestigt dat "basisfunctionaliteiten voor een autonome besturing niveau 5 vanaf dit jaar beschikbaar zullen zijn voor onze wagens", wat dus de hoogste graad van autonomie is. In dit geval gaat het niet om een technologisch probleem, maar wel een juridisch. Auto`s zonder chauffeur zullen nog niet zo snel op de markt komen.


Back to top button
Close
Close