Adobe is gevallen voor de Waalse start-up Ludus

Scott Belsky, Chief Product Officer bij Adobe, heeft midden oktober de nieuwe partners voorgesteld van Adobe Creative Cloud, en Ludus is er een van.

post-image-3

De Waalse start-up die een software ontwikkelt om presentaties te maken, heeft een partnerschap ondertekend met Adobe Creative Cloud. Het treedt toe tot het platform waar ook bedrijven zoals Google Workspace en Teams aanwezig zijn.

Dit project, dat drie jaar geleden ontstond, is de vrucht van het werk van twee mensen, dat naar het tweede plan verschoven was door een gebrek aan middelen, en nu dus een tweede kans krijgt door de ondertekening van een contract met de Amerikaanse gigant Adobe. Een mooi succes voor Ludus.

Deze start-up, opgericht in 2017 en gebaseerd in Charleroi, heeft zich gespecialiseerd in de ontwikkeling van software waarmee men presentaties kan creëren. Het bedrijf wil dus zijn aanwezigheid versterken op een markt die vooral door PowerPoint gedomineerd wordt.

In tegenstelling tot de software van Microsoft denkt het Belgische project aan de creatievelingen. "Dat is waar wij het verschil maken. Het idee is om enorm veel externe elementen te kunnen integreren, en niet vastgepind te zijn op een ultraklassiek template dat men overal terugvindt", verklaart Lionel Cordier, medeoprichter van Ludus.

Nadat hij in het begin een groot succes kende en bij zijn oprichting een eerste fondsenwerving van 550.000 euro realiseerde, verloor de start-up sinds ongeveer een jaar wat snelheid. "Wij waren nog winstgevend, maar hadden niet de gehoopte groei. Wij hebben duizend licenties verkocht, die geld in het laatje brachten, maar niet genoeg om de nieuwe problemen op te lossen die zich voor ons stelden", legt de baas van het bedrijf uit. Ludus was niet langer de prioriteit en verschoof naar de achtergrond.

Een ontmoeting met Mathieu Bazelaire heeft echter alles veranderd: "Hij heeft ons voorgesteld om toe te treden tot La Niche (een van de structuren die door de gebroeders Bazelaire gelanceerd werden en die start-ups ondersteunt). Met Dogstucio kent hij ons product en de markt al heel goed".

Het bedrijf uit Namen heeft tijd en geld uitgetrokken om Ludus terug op de rails te zetten en het heeft slechts enkele maanden geduurd vooraleer de eerste resultaten te zien waren. "Wij werden via LinkedIn gecontacteerd door een verantwoordelijke van Adobe. Dat volgde ons al een tijdje, net als andere Amerikaanse tech-giganten. Wij zaten zeer snel op dezelfde golflengte, alhoewel zij ervan overtuigd zijn dat wij al een grote structuur zijn, terwijl wij nog maar met twee zijn", vertrouwt de medeoprichter ons al lachend toe.

Het voordeel van geloofwaardigheid
De samenwerking met Adobe is sinds midden oktober officieel. Ludus maakt nu deel uit van Adobe Creative Cloud, de bibliotheek van de groep die toegang geeft tot een tiental nieuwe digitale tools, ontwikkeld door externe bedrijven zoals Google Workspace, Teams of Frontify.

De aankondiging die gedaan werd voor een digital publiek van 100.000 mensen, heeft al zijn eerste gevolgen voor het jonge Waalse bedrijf. "We zien effectief nieuwe contracten toekomen, maar het is nog geen grote overspoeling. De samenwerking is iets van lange termijn, en wij zullen regelmatig naar voor geschoven worden. Wat ons echt interesseert is de geloofwaardigheid die een dergelijke samenwerking met zich meebrengt. Wij hebben oudere contacten na de aankondiging terug naar ons zien komen. Zij zijn nu, dankzij Adobe, overtuigd."
 

Back to top button
Close
Close