Digital Attraxion ondersteunt vijf start-ups uit de mediawereld

Dit jaar zal het begeleidingsprogramma MoveUp zich focussen op de mediawereld. Digital Attraxion en andere grote namen uit de sector zullen vijf jonge start-ups ondersteunen.

post-image-3

Voorbije dinsdag heeft de Henegouwse accelerator Digital Attraxion zijn nieuwe begeleidingsprogramma voor start-ups voorgesteld, met de feedback van MoveUp. Het in 2017 gelanceerde MoveUp wil elk jaar enkele start-ups uit een welbepaalde sector ondersteunen. Het programma doet beroep op grote spelers uit de markt - die de rol van coach op zich nemen - zodat er op de meest doeltreffende manier hulp geboden wordt.

Na zich gefocust te hebben op smart cities, de industrie en e-health, heeft MoveUp dit jaar belangstelling voor de wereld van de media. "Het was niet bepaald een sector waarvan we aanvankelijk dachten dat wij er ons op zouden richten", vertrouwt Denys Bornaux ons toe, directeur bij Digital Attraxion en verantwoordelijke voor het programma. "Maar wij hebben na de eerste editie  interessante contacten gehad met de RTBF en Sudpresse. En zij hebben ons laten weten dat zij belangstelling hebben om een editie in hun sector te lanceren", aldus de verantwoordelijke.

Vijf start-ups gekozen uit 125 kandidaten
Enkele grote namen uit het Belgisch medialandschap zullen voor de gelegenheid meewerken. Rossel (Le Soir, Sud Presse), IPM (La Libre, La DH/Les Sports), RTL en RTBF zullen allemaal aan het programma deelnemen. Deze bedrijven zullen minstens één van de vijf start-ups ondersteunen die weerhouden werden uit een honderdtal kandidaten. "Het programma stond open voor Belgische, maar ook internationale start-ups. 125 hebben zich kandidaat gesteld, waaronder 17 Belgen. Na een eerste pitch werden de beste projecten weerhouden en voorgesteld aan verschillende media. Het was wel nodig dat minstens één speler interesse toonde, om het project te aanvaarden", stipt de verantwoordelijke aan.

Uiteindelijk werden drie Belgische projecten (Bubblebab, Kotplanet en Toonyou), één Zwiters (GlobalM) en één Deens (KlipWorks)  weerhouden. Deze start-ups, gespecialiseerd in de overdracht van gegevens, animatie of streaming zijn nog maar pas opgericht. "Zij moeten echter wel een businessmodel hebben, een bestaande structuur en een team dat aan de slag is", verduidelijkt de directeur van Digital Attraxion.

De start-ups in kwestie zullen niet alleen kunnen rekenen op bedrijven die op de markt bekend zijn, maar ook op een converteerbare lening van 100.000 euro. Deze som maakt het mogelijk om de start-ups in de volgende maanden te begeleiden en hen voor te bereiden op eventuele fondsenwervingen. Sinds de lancering van MoveUp hebben al 25 start-ups deelgenomen aan het Digital Attraxion-programma, zoals de parking-app Seety (ex-cPark) of de drone-specialist ALX Systems.

Back to top button
Close
Close