Antitrust: Google zou gedwongen kunnen worden om Chrome te verkopen

De Amerikaanse overheen willen het monopolie van Google een halt toeroepen

post-image-3

Met zijn praktijken die als anticoncurrentieel beschouwd worden, staat Google op de radar van de Amerikaanse autoriteiten die zijn monopolie willen beëindigen. De verkoop van zijn webbrowser, Google Chrome, zou het eerste gevolg daarvan kunnen zijn.

Gerechtelijke vervolgingen mogelijk
Facebook, Amazon en Apple worden ook geviseerd door de Amerikaanse overheid en lopen een zeer groot risico, net als Google. Verleden week heeft het Congres de ontmanteling van de GAFA aanbevolen, na een rapport van de antitrustcommissie van het land. De conclusies daarvan spraken van een verpletterend en antidemocratisch monopolie bij de vier Amerikaanse giganten. Maar het is Google dat als eerste in de beklaagdenbank staat, met een gerechtelijke vervolging die binnenkort zou kunnen starten.

Het ministerie van Justitie en de procureurs-generaal van verschillende Staten overwegen verschillende opties om de macht van de Amerikaanse gigant in te perken. Volgens Amerikaanse politici zorgt het economisch model van Google voor problemen, omdat het geen enkele kans zou overlaten aan de concurrenten, met name op het gebied van zijn zoekmachine en zijn adverteertools.

Google ontwikkelt zijn reclametools via Chrome
Na ondervraging van de rivalen van Google en externe consultants, overwegen de procureurs de mogelijkheid om Google te dwingen Chrome te verkopen. Google Chrome, gelanceerd in 2008, is de meest gebruikte webbrowser ter wereld. Volgens de Amerikaanse overheid exploiteert Google de gegevens van de gebruikers, zoals hun opzoekingen, historiek en activiteit op het platform, om dan zijn reclametools te ontwikkelen, waarmee het zijn concurrenten geen enkele kans overlaat.

Het verwijderen van cookies van derden op Chrome vormt ook een probleem: Google heeft wel aangekondigd dat er een vervangsysteem zou komen, maar dat zou enkel Google ten goede komen en de andere bedrijven worden nog meer benadeeld. De efficiency van reclamecampagnes wordt beoordeeld door externe spelers op basis van cookies.

"Bij het commercieel model van Google, gebaseerd op publiciteit, kan men zich afvragen of de normen die Google beslist te hanteren, eigenlijk vooral bedacht zijn om de eigen belangen te dienen. De marktspelers zijn ongerust over het feit dat, zelfs als Google stilaan de cookies van derden verwijdert, die de andere digitale reclamebedrijven nodig hebben, het zich toch nog altijd kan baseren op gegevens die het in zijn ecosysteem verzamelt", bevestigt een commissie van het Huis van afgevaardigden.

Kritiek op overnames
De autoriteiten hebben ook kritiek op verschillende overnames die Google in de voorbije jaren realiseerde om zijn online reclamebusiness te ontwikkelen, te beginnen met die van DoubleClick in 2007, vervolgens InviteMedia, Admob en AdMed. Met die bedrijven heeft de Amerikaanse gigant zeer krachtige reclametools gebouwd, die gevoed worden door zijn zoekmachine en browser. Het Ministerie van Justitie zou dan ook Google kunnen verplichten om afstand te nemen van deze overnames. Android, het besturingssysteem van Google, vorm ook een probleem: de Amerikaanse gigant zou die gebruiken om het monopolie van zijn zoekmachine nog te vergroten.

Momenteel weten we nog niet met zekerheid wat de Amerikaanse autoriteiten juist eisen, maar dat zal niet lang meer uitblijven. Als Google effectief gedwongen wordt om Chrome te verkopen, dan zou het om de eerste ontmanteling gaan van een Amerikaans bedrijf die sinds decennia bevolen wordt door justitie.


Back to top button
Close
Close