RTBF wil Auvio een duwtje in de rug geven

In de strijd tussen de streaming platformen wil de RTBF zijn aanbod verder ontwikkelen en nieuwe partnerschappen en content aanbieden. Het nieuwe betalende platform voor onafhankelijke films, Sooner, zal de komende tijd veel publiciteit krijgen.

post-image-3

Terwijl streamingplatforms zoals Netflix en Disney+ groot succes genieten, wil RTBF Auvio, zijn interne tool, een duwtje in de rug geven  via nieuwe partnerschappen. Het betalende filmplatform Sooner, dat deze zomer discreet gelanceerd werd en dat 1.600 films aanbiedt voor € 8 per maand, zal binnenkort in de schijnwerpers gezet worden. De Sonuma-archieven (een dochteronderneming van RTBF), die deze zomer zeer succesvol waren, worden versterkt en er zullen ficties van Radio Canada aangeboden worden.Deze partnerschappen komen bovenop die uit 2019 met AB en Arte. Dit najaar worden 70 nieuwe documentaires en een tiental originele series in hun originele versie toegevoegd. Op technisch gebied zal Auvio ook beschikbaar zijn op Android smart-tv`s en niet enkel meer op Chromecast.

Hybride platform
Auvio is een hybride platform omdat het gratis en betaalde inhoud, replay-tv, live-uitzendingen en nieuwe inhoud biedt. Dat laatste heeft steeds meer succes omdat, zoals Marc Janssen, directeur fictie bij RTBF beklemtoont, "Auvio ons in staat stelt om alle doelgroepen te bereiken zoals vereist door ons beheerscontract, ook degenen die geen tv kijken of het niet meer doen". Hij voegt er ook aan toe: "ook fans van reeksen: we hebben meer dan 1,5 miljoen views sinds de lancering van de series corner".

Wat de betaalde content betreft, zegt Xavier Huberland, verantwoordelijke van de mediapijlers, dat "er helemaal geen verlangen bestaat om Auvio betalend te maken, wij zullen een commissie ontvangen op de abonnementen op Sooner die via Auvio genomen worden, maar de bedoeling is vooral om het aanbod uit te breiden". Toch wil de RTBF de culturele content betalend maken, in de vorm van een abonnement, waarvan de inkomsten dan ten goede zouden komen aan de sector, conform het Restart-plan voor ondersteuning van de cultuur.

De dotatie en reclame zullen Auvio in staat stellen om zijn diensten gratis te houden. Dit gezegd zijnde: de publiciteit heeft nog niet het gehoopte resultaat. De cijfers zijn toch goed: 3,6 miljoen accounts, een miljoen internauten per maand, 122.000 per dag, een jonger publiek dan de tv-kijkers, een groei met 20% van het gebruik tijdens de lockdown, gevolgd door een daling vlak daarna omdat er te weinig content beschikbaar was (sport, fictie), en daarna terug een stijging in augustus.

Doordat de gebruikers zich registreren kan doelgerichte reclame uitgezonden worden. Xavier Huberland verklaart echter dat "de monetisering van het digitale de daling van het lineaire kijken niet compenseert. Wij moeten dus budgettaire afwegingen maken, maar we mogen evenmin de trein van het niet-lineaire missen, wij moeten blijven investeren want de vraag is er". En uiteraard moet er ook opgetornd worden tegen de Amerikaanse streaming giganten…

Back to top button
Close
Close