Marketingtechnologie moet genereus zijn

Komend najaar bekronen de IAB Mixx Awards de beste Belgische en internationale marketingtechnologie. Juryvoorzitter Laurent Deramaix (Business Elements) schetst ons zijn verwachtingen.

post-image-3
Chatbots, VR, AI of blockchain en voice marketing… de voorbije jaren is marketingtechnologie een ongeziene speeltuin geworden voor bedrijven die platformen ontwikkelen waarmee marketeers aan de slag kunnen. Een speeltuin met sterke internationale trekken en dus bekroont de vijfkoppige Marketing Technologies jury werk in twee subcategorieën: Best Belgian Marketing Technology en Best International Marketing Technology. “Het is een markt die enorm snel evolueert”, zegt Laurent Deramaix, juryvoorzitter en CEO van Business Elements. “Het is voor veel marketeers niet evident om even vijf nieuwe Belgische of niet-Amerikaanse platformen op te sommen. Net daarom werken we met deze twee subcategorieën. In de Belgische categorie kan je lokale spelers ontdekken, in de internationale is het ook uitkijken naar nog minder bekende Europese platformen.”

Van idee naar idee

Ondanks de vele technologische trends waarop marketingtechnologie kan inhaken, verwacht Deramaix niet dat de inzendingen rond één of enkele technologische hypes zullen draaien. “Dat zou de scope van deze categorie te fel limiteren”, klinkt het. “Voor mij zijn andere zaken van tel. Denk maar aan het innovatieve karakter van een technologie. Een technologie moet anders zijn, de adoptie moet goed zitten, maar ze moet ook genereus zijn. Ik vind het fantastisch als een innovatieve technologie de motor wordt van andere innovaties.”

Data en impact

De visie van Deramaix weerspiegelt zich in jurycriteria als innovatie of penetratie, maar in het lijstje van criteria staan ook elementen als dashboarding of reporting en intelligent gebruik van data. De juryvoorzitter trekt het graag wat breder. “We zullen letten op technologie die goed past in een datacentric model. Welke meetsystemen bevat het en hoe kan je er concrete acties uithalen. Dat is belangrijk.” Tot slot kijkt de jury ook sterk naar de uitvoering en de impact. Een technologie mag sterk zijn, maar daar stopt het niet. “De vraag is ook wat de reële impact is. Is een technologie implementeerbaar, hoe ondersteun je dat en wat is de business waarde?”

Storytelling met technologie

Het zijn elementen die zich niet altijd makkelijk laten presenteren. Welke tips heeft Laurent Deramaix voor de inzendingen? “Dit is een zeer bijzondere categorie”, antwoordt hij ons. “Dit zijn geen echte business cases, maar platformen. Toch is de link met de business impact belangrijk. Een inzending mag niet op high level blijven hangen. We hopen te zien hoe een technologie waarde creëert voor de Belgische markt. Toon een case, vertel een verhaal. En als we daarna even het platform kunnen bezoeken, dan wordt het des te interessanter.

Heb je straffe cases die je wil insturen? Dan kan op mixxawards.be.

Title

“Marketingtechnologie moet genereus zijn”

Metadescription

Laurent Deramaix is dit jaar juryvoorzitter op de IAB Mixx Awards. Een schets van zijn verwachtingen.

Newsletter

Komend najaar bekronen de IAB Mixx Awards de beste Belgische en internationale marketingtechnologie. Juryvoorzitter Laurent Deramaix (Business Elements) schetst ons zijn verwachtingen.

Facebook

Storytelling is niet gemakkelijk te presenteren en data groeit steeds meer aan belang. Wat kunnen we verwachten van de IAB Mixx Awards?

Twitter

Storytelling is niet gemakkelijk te presenteren en data groeit steeds meer aan belang. Wat kunnen we verwachten van de IAB Mixx Awards?

LinkedIn

“Een technologie moet anders zijn, de adoptie moet goed zitten, maar ze moet ook genereus zijn. Ik vind het fantastisch als een innovatieve technologie de motor wordt van andere innovaties.”
 
Back to top button
Close
Close