Cookies verdwijnen: IBM maakt van het weer een marketingtool

Over twee jaar zouden de reclamecookies volledig verdwenen moeten zijn uit de browsers. De gelegenheid dus voor de technologiebedrijven om alternatieven voor te stellen. Dat is alvast zo voor IBM, dat samenwerkt met Nielsen om een targeting-oplossing te brengen gebaseerd op geografische en meteorologische gegevens.

post-image-3

De cookies roepen grote vragen op over de bescherming van de privacy van de gebruikers, en dat is waarom zij binnenkort zouden moeten verdwijnen. De cookies werden immers al in september 2020 definitief verwijderd bij Mozilla Firefox en in maart 2020 bij Safari. Google Chrome geeft zichzelf twee jaar om deze trackers definitief te blokkeren.

IBM gaat nu dus samenwerken met Nielsen, een Amerikaanse groep die gespecialiseerd is in marketingdiensten, om een nieuwe publicitaire targetingtool op het punt te stellen. Dit alternatief voor cookies, de IBM Watson Advertising Weather Targeting genoemd, berust op artificiële intelligentie en analyse van geografische en meteorologische data om het gedrag van gebruikers te voorspellen. Deze nieuwe tool houdt al rekening met 42.000 postcodes verspreid over 500 verschillende advertentie-triggers.

David Olesnevich, Product Manager bij Watson Advertising, legt uit: "Dit partnerschap met Nielsen biedt ons volledig nieuwe datasets, en dit op een echt fijnmazig niveau dat gaat tot categorieën, subcategorieën en zelfs individuele merken van producten". Volgens hem is het de bedoeling van deze nieuwe marketingtool om de adverteerders te helpen "de juiste boodschap bij de juiste gebruiker te brengen, op het juiste moment", en toch met eerbied voor de privacy en de gebruikersgegevens.

IBM is niet het enige bedrijf dat een leefbaar alternatief zoekt voor de cookies, vermits Google momenteel een vervangsysteem uittest dat gebaseerd is op "trust tokens". Het verdwijnen van cookies is al snel een belangrijke inzet geworden voor de marketing, en dus een zaak om van nabij te volgen.

Back to top button
Close
Close