Taboola en Outbrain zetten een stap terug

De twee Israëlische bedrijven, die in New Yorkgevestigd zijn en gespecialiseerd zijn in het aanbevelen van content, hadden in september 2019 hun fusie aangekondigd. De instabiele markt en de Covid-19-crisis hebben de medewerkers gedwongen om de fusie te annuleren.

post-image-3

Het is al meer dan vijf jaar dat Taboola en Outbrain, twee bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van productaanbevelingen en gesponsorde video`s, samen onderhandelen over de voorwaarden voor een fusie. Het was altijd het doel om te concurreren met de giganten in online advertenties  Google, Facebook en Amazon.

Met hun tweetjes waren de twee bedrijven goed voor niet minder dan twee miljard dollar. Zij vertegenwoordigden prestigieuze klanten zoals CNBC, NBC News, USA TODAY, BILD, The Washington Post, Guardian, Independant, Huffington Post, Le Figaro, El Mundo, El Pais, Spiegel Online en Sky News.

Covid-19 en de daaruit voortvloeiende daling van de reclamebestedingen zijn niet als enige schuldig aan deze schipbreuk. Het lijkt er immers op dat de bedrijven cultureel niet volledig op elkaar afgestemd waren, wat het fusieproject eveneens geen goed gedaan heeft. De aankondiging van regelgevingsproblemen heeft er definitief voor gezorgd dat Taboola en Outbrain een stap teruggezet hebben.

In april werd namelijk een antitrust-onderzoek geopend, dat nu nog steeds loopt. Het tracht  te bepalen of de fusie betrekking heeft op de beperkte sector van secondaire reclameruimtes waar de twee bedrijven de koplopers zijn. Is dat het geval, dan zou deze samenwerking de concurrentie op de markt van digitale secondaire reclame verpletteren.

Het einde van de samenwerking tussen Taboola en Outbrain werd eerst aangekondigd in de Israëlische pers, waarna het overgenomen werd door TechCrunch. Taboola en Outbrain hebben hierover nog niets gezegd, maar een officiële aankondiging zou in de volgende dagen moeten volgen.

Back to top button
Close
Close