Zoom heeft de wind in de zeilen sinds zijn beursgang

Het Zoom-platform breekt onvoorstelbare records door giganten als Microsoft en Google te onttronen. De omzet van Zoom bedroeg 663,5 miljoen dollar, tegenover 146 miljoen dollar voor dezelfde periode in 2019.

post-image-3

Het woord `Zoom` ligt al enkele maanden op ieders lippen. Het was lang het synoniem van mislukking, maar nu staat het eerder voor verbinding, videoconferentie en succes. De voorbije maanden van de lockdown waren een weldaad voor deze start-up uit California, die zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk wil laten telewerken.

De redenen voor het succes van Zoom zijn duidelijk: meer dan de helft van de mensen op aarde zat vast in lockdown, terwijl zij moesten blijven werken en behoefte bleven hebben aan een "schijn van sociaal contact". De videoconferencing dienst dankt zijn succes aan zijn eenvoud: u moet geen app downloaden om het te kunnen gebruiken -het volstaat om een link te verzenden of erop te klikken-, het aantal deelnemers is beperkt tot 100 personen, en de gratis versie maakt al een redelijk uitgebreid gebruik mogelijk voor de meeste gebruikers.

De omzet van Zoom bedroeg 663,5 miljoen dollar tegenover 146 miljoen dollar voor dezelfde periode in 2019, dankzij de nieuwe abonnementen die zorgden voor een stijging van het omzetcijfer met 81%. Maar dat betekent niet dat de belangstelling voor het platform tijdelijk is, vermits het aantal abonnementen dat opgezegd wordt, lager ligt dan het bedrijf verwacht had.

De crisis die we nu beleven, met de lockdown, heeft aangetoond dat de performantie van het personeel niet afhangt van hun aanwezigheid op het kantoor. Meer dan 370.000 bedrijven hebben een betalend abonnement gekocht, wat voor sommige dagen neerkomt op een gebruik door meer dan 300 miljoen deelnemers aan virtuele vergaderingen per dag, wereldwijd.

Zoom werd in 2011 opgericht door Eric Yuan, op een tijdstip dat Google en Microsoft de markt domineerden met tools die niet bepaald praktisch maar wel erg populair waren. Vandaag, na verschillende fondsenwervingen, een beursgang en een pandemie, staat Eric Yuan aan het hoofd van een bedrijf dat de Amerikaanse giganten laat bibberen. Zelfs al heeft de pandemie in grote mate bijgedragen tot de ontwikkeling van het platform, toch valt het niet te ontkennen dat de eenvoud van de tool deel uitmaakt van zijn succesrecept.

Back to top button
Close
Close