De opkomst van virtuele influencers op Instagram

Het aantal "robot influencers" is de laatste maanden sterk gestegen op Instagram. Sommige daarvan genereren inkomsten die tot 200 keer hoger liggen dan bij de gemiddelde Brit. Een macht waarmee men voortaan rekening moet houden in de industrie van influence marketing.

post-image-3

De "virtuele influencers", ook "robot influencers" genoemd, worden steeds talrijker op Instagram. Het gaat om fictieve "personen", door de computer gegenereerd, die kenmerken en trekjes hebben van een menselijke persoonlijkheid.

Nu ze steeds vaker voorkomen op het sociale netwerk, worden zij een reële macht waarmee men rekening moet houden in de industrie van influence marketing. Vooral omdat de merken niet langer aarzelen om in de rij te staan om ermee te werken…

Het "marketplace" platform OnBuy heeft een enquête gehouden om uit te vinden hoeveel die virtuele influencers verdienen, en baseerde zich daarbij op een rekentool van de Influencer Marketing Hub.

Daaruit blijkt dat het beroemde virtuele 3D-personage Lil Miquela (alias Miquela) de eerste plaats in het klassement haalt met een indrukwekkend aantal van 2,5 miljoen volgers en 827 boodschappen op Instagram. Volgens dit onderzoek zou Miquela ongeveer 6.550 Britse pond verdienen per gesponsorde posting op haar Instagram account en zou zij mogelijk 8,9 miljoen Britse pond per jaar kunnen ophalen - wat neerkomt op een equivalent van 252 keer het gemiddelde loon in het Verenigd Koninkrijk!

De tweede belangrijkste robot influencer op deze markt is Noonoouri. Die werd gemaakt door de Duitse graficus Joerg Zuber, en heeft als voornaamste doel de mensen te sensibiliseren voor problemen rond milieu, gelijkheid en wreedheid tegen dieren. Een mannequin-robot die ook gewerkt heeft met het merk Dior, met Kim Kardashian en vele anderen! Met haar 362.000 volgers en 988 postings, schat men dat deze robot meer dan 2 miljoen pond per jaar verdient, wat neerkomt op ongeveer 1.382 pond per gesponsorde posting.

Op de derde plaats vindt men de vrouwelijke virtuele influencer uit Japan, Imma, die georiënteerd is op cultuur, film en Japanse kunst met postings die per maand 237.000 Instagram-gebruikers bereiken en die ongeveer een half miljoen pond per jaar opbrengen, wat neerkomt op 13 keer meer dan het gemiddeld loon in het Verenigd Koninkrijk (en £908 per post)! Echt wel geen bagatel meer...

Back to top button
Close
Close