De reclame-boycot tegen Facebook breidt nog uit

Meer dan 400 adverteerders menen dat Facebook onvoldoende optreedt tegen haatspraak: zij hebben beslist om geen advertenties meer te plaatsen op het sociale netwerk!

post-image-3

Facebook is het slachtoffer van een wereldwijde boycot door meer dan 400 adverteerders, en dat sinds ongeveer een week. Grote merken als Verizon, Unilever en Starbucks verwijten Facebook een lakse houding tegenover online haat. Zij hebben daarom beslist om tijdelijk hun advertenties terug te trekken van het sociale netwerk, in navolging van de Black Lives Matter-beweging, die de bedrijven dwingt om tegen raciale ongelijkheid te strijden.

Sommige merken hadden echter al een vermindering van hun reclamebudget aangekondigd als gevolg van de economische crisis door Covid-19, en profiteren van dit momentum om hun deugdzaamheid te bewijzen.

Deze wereldwijde boycot is niet allen bij Amerikaanse grote bedrijven te vinden. Europese merken zoals Volkswagen, Lego en The Body Shop hebben de beweging al snel vervoegd. Sommige merken, zoals Pernod Ricard, nemen slechts een beperkte periode deel aan de beweging (tot 31 juli voor de Fransen).

Facebook van zijn kant verzekert dat het een "zero tolerance" zal toepassen voor haatspraak en dat het dit probleem voortdurend bestrijdt. Het sociaal netwerk uit California wenst echter evenmin te "over-modereren en de politieagent voor vrije meningsuiting te lijken".

Alhoewel er 400 adverteerders deelnemen aan de boycot zijn de financiële gevolgen voor Facebook nog niet zo verwoestend, vermits deze merken volgens Mark Zuckerberg slechts "een klein deel" van de omzet vertegenwoordigen. "Volgens onderzoeksbureau Pathmatics hebben de 100 grootste adverteerders in 2019 slechts 6% van de 70 miljard inkomsten van Facebook gegenereerd."

Sommige merken zoals Starbucks, Lego, Unilever en Mars breiden deze boycot uit naar alle sociale netwerken. Een beslissing die erg betreurd wordt door Twitter dat "meent de rol van koploper gespeeld te hebben op het gebied van haatvolle content".

Het is niet voor het eerst dat Facebook in de schijnwerpers staat door een boycot, ofwel door gebruikers of door adverteerders. Het sociale netwerk werd al geconfronteerd met de beweging "Delete Facebook" en de affaire rond Cambridge Analytica. Geen van deze precedenten echter kon verhinderen dat Facebook bleef groeien en 2,6 miljard gebruikers wereldwijd bereikte.

Wat de advertentiemarkt zelf betreft, heeft deze boycot geen grote gevolgen voor het "dominante trio" Google, Facebook en Amazon - die in 2020 met hun drietjes 62,2% van de reclamemarkt op het internet in de Verenigde Staten controleren.

Back to top button
Close
Close