Zara stapt over naar e-commerce

De Spaanse groep Inditex meldt dat hij wereldwijd tot 1.200 winkels gaat sluiten maar dat hij tegelijkertijd 2,7 miljard euro gaat investeren, verspreid over drie jaar, om zijn e-commerce activiteit te stimuleren en zijn overgang naar grotere winkels te versnellen.

post-image-3

De groep noteerde in het eerste trimester van zijn gebroken boekjaar een verlies van 409 miljoen euro, terwijl de nettowinst 734 miljoen euro bedroeg in dezelfde periode 2019. Het gaat om het eerste verlies dat aangekondigd wordt sinds het bedrijf in 2001 naar de beurs trok. Het verlies omvat een provisie van 308 miljoen euro bestemd voor het programma om de winkels te transformeren, dat al liep voor de crisis begon.

De verkoop zakte met 44% naar 3,3 miljard euro, vermits de groep tijdens het zwaartepunt van de lockdowns tot 88% van de winkels van zijn acht merken moest sluiten (Zara, Massimo Dutti, Berksha, Oysho, Stradivarius, …). Maar de online verkoop, die verleden jaar goed was voor 14% van het omzetcijfer, steeg met 50% in het eerste trimester, en maakte in april zelfs een sprong van 95%. En daarom zal de groep 2,7 miljard euro extra deblokkeren tussen 2020 en 2022, waarvan een miljard enkel gewijd is aan e-commerce. Inditex voorziet dat de verkoop via het internet in 2022 goed zal zijn voor 25% van zijn omzetcijfer tegenover 14% in 2019.

De beleggers van de Beurs van Madrid hebben deze aankondiging gunstig onthaald, met een aandeel dat steeg met 1,64% tegen 9u50 GMT (11u50 Belgisch uur), bij een stabiele markt. Ondanks de impact van de gezondheidscrisis heef Inditex "volledig vertrouwen" in zijn businessmodel, dat in het bijzonder berust op kleine voorraden, zo verklaarde president Pablo Isla tijdens een persconferentie.

Back to top button
Close
Close