Home/E-commerce/Hoe de `lockdown` de aankoopgewoonten van de Belgen veranderd heeft Hoe de `lockdown` de aankoopgewoonten van de Belgen veranderd heeft Een record online aankopen tijdens de lockdown! Dit is hoe de aankoopgewoonten van de Belgen tijdens de gezondheidscrisis geëvolueerd zijn. 2020-05-20Comment De fysieke winkels heropenen hun deuren, maar ondertussen hebben de Belgen hun manier van consumeren de acht laatste weken aangepast, en oriënteerden zich naar online aankopen. Een onderzoek van MasterCard toont de evolutie aan in het aankoopgedrag van de consumenten tijdens deze lockdown-periode. Het zal niet verwonderen dat het online aankopen alle andere manieren van geld besteden in de voorbije maanden voorbijgestoken heeft: niet minder dan 45% van de Belgische kopers verklaarde meer online gekocht te hebben dan gewoonlijk. Zo verklaart één Belg op vier (25%) meer essentiële producten online aan te kopen sinds het begin van de lockdown. Tot de andere producten die het populairste waren behoren volgens het onderzoek boeken (18%), keukengerief (13%) en gezelschapspellen (12%). Uit de onderzoeken die MasterCard uitvoerde bij 12.500 Europeanen, waaronder 1.000 Belgen, blijkt dat 15% van de Belgen meer geld besteedde aan virtuele ervaringen: 42% bekeek tv en/ of films via een online platform. Eén Belg op vijf (17%) nam deel aan online fitnesslessen en 27% volgde virtuele muzikale optredens. Het onderzoek toont ook aan dat de Belgen meer tijd thuis gebruiken om online nieuwe vaardigheden te verwerven. Zo is één Belg op vier (26%) begonnen met het uitvoeren van online bankverrichtingen, bijna 20% besliste om te leren koken via online tutorials, en 14% is begonnen met cursussen om online een nieuwe taal te leren. Een ander interessant element: 8% van de Belgen is begonnen online een muziekinstrument te bespelen, terwijl 4% het initiatief genomen heeft om online te leren programmeren! Het onderzoek beklemtoont tot slot dat 18% van de gebruikers aangaf dat hij de laatste maand via het web geld geschonken heeft aan liefdadigheidswerken (8% voor het eerst). "In een crisisperiode stelt men vaak een bewustwording bij de burgers vast, met een terugkeer naar het essentiële. Nu we geconfronteerd worden met de kwetsbaarheid van het leven, voelen we een echte behoefte om onze tijd anders te benutten. We plooien ons terug op onszelf en ons gezin, en ontwikkelen nieuwe vaardigheden. We geven ons geld uit aan dingen die ons plezier doen, en die bijdragen tot deze wellness-golf", is de analyse van Alexandre Balikdjian, dokter in de consumptiepsychologie. Toch blijft de angst voor online fraude bestaan: bijna alle Belgen (83%) blijven voorzichtig voor de aard en de plek van hun online aankopen; meer dan de helft (51%) vreest het slachtoffer te worden van fraude of oplichting. De gevolgen van deze voorzichtigheid: 74% van d Belgen blijft liever trouw aan de handelaars die zij kennen, 77% leest de commentaren van andere klanten vooraleer een aankoop te verrichten, en 17% contacteert de handelaar vooraleer een aankoop te verrichten. "Wij passen ons allemaal aan een nieuwe manier van leven aan, en wij doen logischerwijze meer aankopen online, niet enkel voor essentiële producten, maar ook voor virtuele ervaringen zoals films en zelfs fitness. De mensen hebben vandaag meer dan ooit behoefte aan toegang tot de digitale economie, die de aankoopervaring eenvoudiger, vloeiender, en veiliger moet maken, voor iedereen", zo besluit Mark Barnett, President MasterCard Europe. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address