De opkomst van Influencer Marketing

Vandaag de dag, in 2020, volgen consumenten social media influencers tot op zekere hoogte en een vijfde van de consumenten heeft direct een aankoop gedaan vanwege de productpost van een influencer, volgens onze meest recente studie die is uitgevoerd bij Episerver. Er zijn vele vormen van influencer marketing, en vele kanalen waarlangs ze een merk of product kunnen promoten bij een publiek.

post-image-3

Het is belangrijk om op te merken dat er een verschil is tussen het zijn van een influencer en het zijn van een merkambassadeur. Terwijl merkambassadeurs het merk en de levensstijl waarmee ze gewoonlijk werken vertegenwoordigen, kan een influencer op lange termijn met meerdere merken werken in eenmalige productpromoties en nichepublieken.

Wat is influencer marketing?

Net als bij andere aspecten van digitale marketing bestaat er geen echte definitie van wat iemand precies tot een Influencer maakt. Typisch echter kunnen we influencer marketing definiëren als een vorm van social media marketing (hetzij op Instagram, YouTube, Snapchat etc.) die gebruik maakt van individuen die als experts binnen hun vakgebied worden beschouwd, of die een grote social media aanhang hebben, en producten of diensten voor bepaalde merken onderschrijven die bij hun publiek aanslaan.

Hoe ziet een influencer eruit?

Influencers zijn zeer gevarieerd als het gaat om de producten die zij beoordelen, promoten en delen. De meeste influencers die we dagelijks tegenkomen zijn die welke consumentengoederen vertegenwoordigen, in de B2C-ruimte, maar niet altijd.

Iemand als Marques Brownlee, bekend onder zijn YouTube-gebruikersnaam MKBHD, die de Forbes Top 10 Tech influencers heeft gemaakt, recenseert doorgaans smartphones en andere tech gadgets op zijn YouTube-kanaal. Zijn mening over de verschillende producten wordt door zijn 10,5 miljoen abonnees zeer goed gerespecteerd als bewijs door de interactie die zijn publiek met zijn content heeft.

Een ander voorbeeld is Leonie Hanne. Zij is een van Duitslands grootste fashion influencers en social media-ondernemers. Leonie heeft haar eigen modeblog en haar Instagram volgt top 2,1 miljoen mensen. Ze werkt met merken als Louis Vuitton, Marie Claire, Versace en nog veel meer.

Felix Kjellberg, bekend als PewDiePie is een andere social media influencer, deze keer uit Zweden. Zijn YouTube-kanaal heeft meer dan 103 miljoen abonnees en is daarmee de meest gevolgde YouTuber aller tijden. Met zijn 21 miljoen Instagram-aanhangers is Felix ook in staat om producten op de markt te brengen bij een breed publiek en ze te promoten via zijn kanalen.

Het vinden van de juiste influencer om mee te werken is de sleutel tot het laten werken van uw campagnes. Begrijp het publiek van degenen met wie u wilt werken en zorg ervoor dat uw producten niet alleen resoneren met de potentiële klant, maar ook met de influencer zelf.

Voor wie vermarkten we?

Zoals verwacht, zullen de leden van Gen Z en millennials het meest waarschijnlijk communiceren met en overtuigd worden door invloedrijke productposten. Vijftig procent van de Gen Z-shoppers en 48 procent van de millennials hebben producten gekocht door direct op een bericht te klikken of later als gevolg van de goedkeuring van de influencer. 

Influencer engagement heeft wel een negatieve correlatie met leeftijd: slechts 8 procent van de boomers heeft een aankoop gedaan rechtstreeks van een productpost, en de helft (49 procent) volgt geen influencers op sociale media. Beïnvloeding van de marketing heeft zijn weg gevonden naar de mainstream - in sommige landen. 

Een kwart van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk zegt in een onderzoek van Episerver rechtstreeks aankopen te hebben gedaan door op een influencer's post te klikken, en nog eens 30% zegt influencers te hebben overtuigd om uiteindelijk een product te kopen.  

Werkt het? 

Ja... maar in zekere zin.

In landen als Duitsland en Zweden zegt bijna 30% van de respondenten uit onze enquête niet eens de beïnvloeders op de sociale media te volgen. Gezien het feit dat beïnvloeders steeds lucratiever zijn geworden in de Britse en Amerikaanse markten, zouden merken en retailers in andere landen nu beter vooruit kunnen komen door meer tijd en middelen in te zetten om te profiteren van betrouwbare bronnen die de uitgaven van de consument stimuleren.

Ondanks de populariteit van sociale media moeten merken en detailhandelaren die zich bezighouden met beïnvloeding van de marketing van hun klanten een strategische rol spelen in hun samenwerkingsverbanden. Volgens onderzoek van Sprout Social ontvouwt 51% van de consumenten merken die irrelevante inhoud plaatsen en nog eens 43% ontvouwt merken met te veel advertenties. Naarmate digitale ruimtes rommelig worden, hebben klanten niet de tijd of het geduld om te communiceren met social media-accounts die misleidend of niet authentiek aanvoelen.

Hoe past influencer marketing in uw e-commerce strategie?

Episerver heeft meer dan 4.000 consumenten ondervraagd om erachter te komen welke trends de richting aangeven die e-commerce in 2020 opgaat en hoe merken en retailers over de hele wereld ervaringen kunnen creëren die door de rommel heen snijden.

U kunt het rapport "Reimagining Commerce 2020" hier bekijken.

Back to top button
Close
Close