Facebook stelt zijn influence platform Brand Collabs Manager open voor Instagram

In december had Instagram aangekondigd dat het een site zou lanceren voor samenwerking tussen merken en influencers. Een nieuwigheid die de business van de influencers dreigt overhoop te gooien.

post-image-3

Midden december kondigde Instagram aan dat het het Collabs Manager platform, dat al bestond bij het moederbedrijf Facebook, zou openstellen voor een veertigtal influencers. Deze enorme database stelt Facebook in staat om de invloedrijke contentmakers in verbinding te stellen met merken die op zoek zijn naar een betalende samenwerking, die `brand content` genoemd wordt. Volgens het magazine The Verge zal dit platform de content-makers ook de gelegenheid bieden om data over hun engagement-gehalte te delen.

Instagram, dat nog maar net de optie verwijderd heeft om het aantal likes onder een posting te bekijken, laat voortaan de eigenaar van de account toe om als enige het aantal rode hartjes te tellen dat zijn posting gekregen heeft. De merken die op zoek zijn naar de grootste influencers blijven dus in het ongewisse…

Er bestaan weliswaar agentschappen en tools voor influencers, zoals HypeAuditor, waarmee men de relevantie van Instagram influencers kan meten (met name dankzij een optie die de herkomst van followers toont), maar Brand Collab Manager heeft door Instagram gecertificeerde cijfers, wat geen ruimte laat voor bedriegers.

Het platform is nu online, momenteel is de toegang wel beperkt tot enkele merken en contentmakers. Mogelijk zou het platform in de volgende maanden breder uitgerold worden. Nieuws en tips om uw creator-profiel te starten, uw content te monetiseren of uw views te verhogen zijn eveneens beschikbaar op het platform…

Back to top button
Close
Close