Home/International/Facebook lanceert Facebook Pay Facebook lanceert Facebook Pay Facebook heeft gisteren in de Verenigde Staten zijn betaaldienst `Facebook Pay` voorgesteld, een nieuw betaalmiddel waarmee men gemakkelijk geld kan sturen via de apps Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram. Het bedrijf benadrukt dat dit los staat van zijn controversieel project voor een digitale munt, de Libra. 2019-11-13Comment Met de tool kan u onder andere geld overmaken naar uw contacten, of uw online aankopen regelen, maar ook deelnemen aan een fondsenwerving. Om de internauten te overtuigen van deze nieuwe dienst gebruik te maken, heeft het Silicon Valley bedrijf, dat de laatste jaren heel wat schandalen rond gegevensdiefstal kende, verschillende veiligheidsmaatregelen getroffen. "De betalingen worden verwerkt in partnerschap met bedrijven zoals PayPal, Stripe, en andere uit de hele wereld", stipt Deborah Liu aan, vice-presidente van Facebook belast met het Marketplace-platform. "Facebook Pay is gebouwd op een al bestaande financiële infrastructuur en partnerschappen, en staat los van de Calibra-portefeuille die voor het Libra-netwerk zal dienen", beklemtoont de vice-presidente in een online persbericht. Facebook Pay moet de reeds geïntegreerde betaalopties eenmaken, om de transacties op de verschillende platformen van deze social network-gigant te faciliteren. Begin oktober hebben de betaaldiensten PayPal, en later Stripe (net zoals Visa, Mastercard, en anderen) zich teruggetrokken uit Libra, het project voor een digitale munt van Facebook, en dit onder de groeiende druk van Amerikaanse en buitenlandse regulatoren. Tal van overheden maken zich ongerust over het mogelijk kwaadwillig gebruik van de munt, en wijzen op de slechte reputatie van de gigant uit Californië op het gebied van privacy en de bescherming van privégegevens. Vanaf deze week kan de nieuwe portefeuille al gebruikt worden op Facebook en Messenger in de Verenigde Staten, voor inzamelingen, in-game aankopen, tickets, voor evenementen, betalingen tussen personen en bepaalde producten op de Marketplace. "Na verloop van tijd willen wij Facebook Pay voor meer mensen en meer plekken uitrollen, inbegrepen op Instagram en WhatsApp", voegt Deborah Liu eraan toe. De gebruikers zullen de veiligheid van hun portefeuille kunnen versterken door er hun digitale vingerafdruk aan te koppelen of gelaatsherkenning, maar "Facebook krijgt noch bewaart de biometrische gegevens van uw telefoon", zo zegt zij. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address