Waarom native reclame inzetten?

Een paar tips van Catherine Hubaut van Gamned!

post-image-3

Native advertising is een reclameformaat dat het voorkomen, de stijl en de ergonomie van de site waarop hij verspreid wordt overneemt. Concreet neemt native reclame de vorm aan van reclamebanners. Deze wordt vaak ingezet op de newsfeed van de sociale netwerken. Hij wordt ook gebruikt als aanbevolen gesponsorde content op een mediasite. In tegenstelling tot klassieke display advertenties is native reclame perfect geïntegreerd in de redactionele content van de pagina. Een native advertentie is interessant, omdat ze niet-intrusief is. Ze brengt lezers in contact met reclamecontent die opgaat in zijn omgeving, als onderdeel van het leestraject. 

Groei van native reclame

Native reclame doet het bijzonder goed en het is een trend die zal aanhouden. Naar schatting zal zich de komende jaren een bijzonder significante vooruitgang voordoen. In de Verenigde Staten zal vanaf 2020, 64,8% van de investeringen in display naar native reclame gaan. Ondanks dit alomtegenwoordige formaat op sociale platformen als Facebook of Twitter en LinkedIn voor B2B, wordt de groei vooral gedragen door mobiele en programmatic reclame. Dankzij de rijke inventaris maakt programmatic native reclame nog aantrekkelijker en efficiënter.

Het belang van creatie voor de prestatie

Om impact en engagement te bevorderen is de keuze van de componenten van dit formaat essentieel.

  • Het beeld moet zo weinig mogelijk tekst bevatten. Native reclame moet immers vooral aspirationeel zijn, in plaats van promotiegericht. Hij moet adverteerders in staat stellen hun boodschap meer diepgang te geven door ze te associëren met content die een sterke meerwaarde heeft. De gebruiker moet zichzelf in de content kunnen vinden en een link leggen tussen de verspreidingscontext en de reclameboodschap.
  • De tekst mag niet te agressief of promotiegericht zijn. Een didactische formulering of de vragende vorm genereren een veel grotere betrokkenheid bij de surfers.
  • De combinatie tussen beeld en tekst maakt een permanente A/B testing mogelijk om de ideale mix en de beste prestaties te vinden. Het geheel moet overtuigend genoeg zijn, zodat de surfer ertoe wordt aangezet om de gepresenteerde content te raadplegen.

Native reclame: het formaat met respect voor de gebruiker

Overal en voortdurend wordt gehengeld naar de aandacht van de surfers; ze worden dan ook selectief blind en negeren een groot deel van de reclameformaten die ze als te intrusief beschouwen. Native advertenties omzeilen niet alleen de massale inzet van adblockers, maar maken het ook mogelijk de verspreiding beter te integreren in de redactionele content. Daardoor wordt de surfervaring niet verstoord. Bovendien levert native reclame een klikpercentage op dat vier keer hoger ligt dan de klassieke IAB-formaten.

Van branding tot acquisitie: een relevante format voor alle adverteerdersdoelstellingen

De contextuele of thematische targeting die beschikbaar is in programmatic is dezelfde als diegene die gebruikt wordt voor de verspreiding van native advertenties. Bovendien is het ook mogelijk om media en/of data te associëren en optimaliseringen tot en met de plaatsing van de advertenties toe.

Dankzij de diversiteit van de formaten, kan dankzij native reclame worden gewerkt op het geheel van de businessdoelstellingen van een merk.

Branding: 

  • Videoformaten 
  • Minisites 
  • Doorverwijzing naar partnersites: meningen, reviews, redactionele content.

Acquisitie: 

  • Standaardformaten
  • Content aanbevelingen
  • Footers 
  • Geïntegreerde formulieren

 

 

Back to top button
Close
Close