De Belgische media werken samen rond data, tegen de GAFA

Binnenkort zou de Belgian Data Alliance opgericht worden, dat Proximus, Telenet, Rossel, RTBF, RTL, Mediahuis, De Persgroep, VRT en SBS omvat.

post-image-3

Proximus, Telenet, Rossel, RTBF, RTL, Mediahuis, De Persgroep, VRT en SBS hebben achter de schermen voorlopige werken aangevat om een Belgian Data Alliance uit te werken, zo verneemt men vandaag in de krant L`Echo.

Die alliantie zou de gebruiker tot wie de adverteerders zich willen richten, beter moeten identificeren, doordat de partners van het project informatie over hem zouden uitwisselen. Het is ook de bedoeling om de plaatselijke kaart te spelen, en zich zo als geloofwaardig alternatief te positioneren tegenover Facebook en Google, die samen goed zijn voor 80% van de online adverteerinkomsten, volgens cijfers die circuleren.

Er zal gestart worden met concrete testen op lange en korte videoformaten. Verschillende businessmodellen zullen in de volgende weken uitgeprobeerd worden, evenals het idee om gemeenschappelijke advertenties aan te bieden. Nog volgens L`Echo worden de eerste conclusies tegen het einde van het jaar verwacht.

Back to top button
Close
Close