Voor zijn 50 jaar stelt IFAW een nieuwe branding en een nieuwe site voor

Op 9 mei viert IFAW zijn jubileum. Het is al vijftig jaar dat het International Fund for Animal Welfare, een door Brian Davies opgerichte NGO, dieren in nood overal ter wereld redt, verzorgt en terug vrijlaat. De organisatie, die in meer dan veertig landen gevestigd is, verzet zich tegen wreedheid jegens dieren, en strijdt voor de bescherming van de wilde fauna en zijn bewoner. Tot nu toe werd de NGO vooral aangedreven door papieren direct marketing, maar voortaan wil hij zijn strategie laten rijmen met het woord "digitaal" zodat de maatschappij haar volgt in haar strijd. Digimedia zoomt in op de herpositionering van de NGO.

post-image-3

Het juiste moment om de status quo te doorbreken
"Wij vieren dit jaar onze 50e verjaardag en voor die gelegenheid onthullen wij op 9 mei een complete rebranding", verklaart Benjamin Wiacek, Communications Manager voor het International Fund for Animal Welfare (IFAW) voor het EU-kantoor in Brussel. "Wij meenden dat onze identiteit van vroeger niet langer weerspiegelt wat wij vandaag zijn", zo stelt hij.

De beelden van Brigitte Bardot op het pakijs, naast de oprichter van de NGO, blijven weliswaar nog steeds bij velen in het hoofd hangen, maar het moet gezegd worden dat de reputatie van de NGO al een paar jaar halfstok hangt. In 1976 werden de inspanningen van het voormalige sekssymbool, dat zich inspande om de zeehondenjacht in het Noordpoolgebied aan de kaak te stellen, beloond. De Franse president Valéry Giscard d`Estaing verbood de import van zeehondenbont in Frankrijk. Een gebeurtenis die zeker belangrijk is maar de nieuwe generaties, de millenials,  waaronder veel activisten en potentiële donoren, niet langer aanspreekt.

Op het gebied van dierenwelzijn en natuurbehoud blijven de meeste organisaties inzetten op een traditioneel merkimago en empathische foto`s waar dieren centraal staan. Het is echter duidelijk dat die strategie niet veel uithaalt om giften en steun te verwerven. Om ervoor te zorgen dat het probleem van natuurbehoud een belangrijke bezorgdheid blijft bij de volgende generatie, werkt IFAW aan een rebranding die tot in de kleinste details uitgedacht is - nieuw logo, nieuwe site, nieuwe praktijken, nieuwe identiteit - om zo beter te communiceren met zijn doelgroep en op lange termijn te overleven.

"De jonge generaties reageren op actie, niet enkel op foto`s van dieren in de natuur. Zij willen steekhoudende, verse ideeën, niet enkel een oproep tot steun. Het nieuwe imago van het merk breekt met die vaststaande codes om aan te tonen dat IFAW weliswaar de dieren beschermt, maar ook een groep mensen is die echt werk verichten en voor verandering zorgen", zo verklaart Min Lew, partner en creatief verantwoordelijke bij Base Design, het internationaal designagentschap waarmee IFAX in april 2018 in zee ging.

Digitale marketing, een kwestie van overleven?
Om te overleven moeten alle organisaties uit deze sector potentiële donoren en de internauten in het algemeen via een kwalitatieve content en een sterke, coherente identiteit van het merk overtuigen om zich te informeren over de doelen van de vereniging.

De aanwezigheid op de sociale media moet het globale merkimago van het bedrijf weerspiegelen. Dit is een essentiële plaats om met een breed publiek te communiceren, om de doeltreffendheid van zijn actie te laten zien of om op zijn minst verslag uit te brengen over deze actie en de realiteit van zijn dagelijks leven.

Om inspirerende, informatieve en educatieve inhoud voor zijn doelgroep te creëren, heeft het IFAW kant-en-klare en zeer precieze richtlijnen uitgewerkt waarmee het met één en dezelfde stem kan spreken en vooral op het terrein handelen door meteen herkenbaar te zijn. Een grafische kaart die groot genoeg is om een groot aantal creatieve ideeën te creëren. Door bijvoorbeeld de "a" in zijn nieuwe logo te benadrukken, stipt de NGO aan dat alle werkzaamheden van het IFAW uiteindelijk betrekking hebben op dieren. Door de typografie in kleine letters te houden, kan de organisatie toegankelijk blijven, beschouwd worden als een partner, maar het helpt ook bij de uitspraak van de naam.

Storytelling heeft ook een belangrijke plaats bij de nieuwe richtlijnen van de vereniging, vermits het uiteraard een fantastische manier voor een NGO is om zijn publiek levendige, aantrekkelijke content aan te bieden. Om de lezer mee te slepen en contactname en uitwisseling aan te moedigen, zullen de boodschappers voortaan ervoor zorgen dat zij op een sterke noot eindigen, om in hun call-to-action tot optimisme aan te moedigen en om het jargon dat door professionals gebruikt wordt te verbannen.

In deze context zal de fotografie een krachtig middel zijn om de aanpak in de verf te zetten en de bezoeker achter de schermen van het veldwerk van het IFAW te laten meekijken. Schokkende of sombere beelden worden achterwege gelaten, nu komen er dieren die in hun natuurlijke habitat tot hun recht komen en niet in een mooi voorgestelde omgeving. De organisatie wil zo dat de internauten echt naar buiten zullen gaan om de dieren te ontmoeten. Gedaan met te complexe fotocollages en -montages: voortaan is het een strakke stijl.

"De website van IFAW is een van de sleutelelementen van de communicatie van het nieuwe merk, zij geeft de vitale schakels weer voor de organisatie: hoe mensen en dieren samen gedijen en hoe plaatselijke acties wereldwijde inspanningen beïnvloeden", aldus Mirek Nisenbaum, partner bij Base Design.  "Base heeft een digitale ervaring bedacht die een meeslepend, emotioneel en informatief verhaal biedt om de mensen tot actie aan te zetten."

Nu ze klaar staat om deze nieuwe identiteit uit te rollen, koestert IFAW de hoop dat zij de manier waarop de NGO`s met nieuwe generaties communiceren kan herdefiniëren, en dat deze nieuwe PR-visie voor schitterende overwinningen voor de dieren zal zorgen. Het veranderen van een voorbijgestreefd gedrag en beleid tegenover dieren in het wild vergt tijd en inzet. Deze gedurfde rebranding is een eerste stap naar nieuwe overwinningen.

Wil u meer weten over het werk van IFAW, bezoek dan de nieuwe website ifaw.org.

Back to top button
Close
Close