Top 100 van de Belgische digitale agentschappen: een groeipercentage van 16% in 2018!

Net als andere jaren is zopas de Top 100 van de Belgische digitale agentschappen verschenen.

post-image-3

De Belgische digitale markt heeft haar groei in 2018 verdergezet, gedragen door een wereldwijde gunstige economische conjunctuur, en met een bijzondere context: voor het eerst in de geschiedenis verwacht men dat in 2019 de budgetten van de adverteerders over de Atlantische Oceaan overwegend betrekking zullen hebben op digitale media. In België kent de traditionele publiciteit eveneens een teruggang. Het bedrag van de investeringen ging eind 2018 achteruit (-1,3%) terwijl de digitale dragers in vergelijking een arrogante gezondheid vertonen, wat de nieuwste editie van de Top 100 van de digitale agentschappen in België aantoont.

In 2018 bereikten de totale gezamenlijke inkomsten, aangegeven door de agentschappen die in het klassement voorkomen, een valorisatie van 366,57 miljoen euro in brutomarge (tegenover 324,26 miljoen in 2017), bij een totaal omzetcijfer dat op 782,72 miljoen euro geschat wordt (tegenover 554,26 miljoen het vorig jaar). Hiermee nadert het de kaap van het miljard euro, een kaap die in de volgende 3 jaar wel eens overschreden zou kunnen worden - als er geen enkel economisch incident tenminste de machine doet haperen.

De digitale markt -zoals vertegenwoordigd door de 100 belangrijkste providers van digitale diensten van het land- zal jaar op jaar met 16% gestegen zijn in brutomarge. De markt is dus teruggekeerd naar een groei vergelijkbaar met wat men in 2016 kende. Deze cijfers versterken dan ook de groeiprognoses die wij opstelden in de vorige editie van de Top 100, en die wij op 14% schatten.

Benieuwd om de eerste 10 agentschappen uit het klassement te ontdekken? De doelstellingen van de grote adverteerders? De prognoses van de redactie voor volgend jaar?

De inhoudsopgave kan online geraadpleegd worden; dat geeft u een mooi overzicht van de inhoud van het full report.

Back to top button
Close
Close