De sociale netwerken stellen de EU regels voor om `fake news` tegen te gaan

Facebook, Google en andere bedrijven uit de sector van de nieuwe technologieën hebben ermee ingestemd om vrijwillig maatregelen te nemen om de verspreiding van nepnieuws in te perken, zo kondigde de Europese Commissie woensdag aan.

post-image-3

Het initiatief moet voorkomen dat de Europese Unie zelf dwingende maatregelen zou nemen om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.

"De sector verbindt zich tot een uitgebreide reeks acties, gaande van transparantie bij politieke reclame tot het afsluiten van valse accounts en het demonetiseren van wie desinformatie propageert, en wij verwelkomen die acties", zo verklaarde Mariya Gabriel, de Europese Commissaris voor Economie en de Digitale Maatschappij, in een persbericht.

Buiten Facebook en Google hebben Twitter, Mozilla en verschillende reclameagentschappen een reeks zelfreguleringen voorgesteld, zo preciseerde Mariya Gabriel.

De Commissie wil elke inmenging van buitenaf voorkomen bij de Europese verkiezingen in mei volgend jaar, en daarom had zij de bedrijven uit de nieuwe technologie- en reclamesector in gebreke gesteld om een good practices code op te stellen om misleidende of illegale content te verwijderen, zoniet moesten zij zich voorbereiden op een aanscherping van de regelgeving die hun activiteiten omkadert.

Deze goede praktijkencode, zo voegt de Europese Commissaris eraan toe, "is een belangrijke stap om een probleem tegen te gaan steeds invasiever geworden is en het vertrouwen van de Europeanen in de democratische processen en instellingen ondermijnt".

Back to top button
Close
Close