Home/Dossiers/GDPR: WhatsApp voortaan verboden onder de 16 jaar GDPR: WhatsApp voortaan verboden onder de 16 jaar De instant messaging app WhatsApp heeft bekendgemaakt dat 16 jaar de minimum leeftijd is voor de gebruikers in de Europese Unie, waar dat tot nu 13 was, vooruitlopend op de nieuwe Europese regelgeving over de bescherming van persoonlijke gegevens (GDPR), zo kondigde het aan op zijn website. 2018-04-25Comment Buiten de landen van de Europese Unie blijft de minimumleeftijd 13 jaar, zo voegde het eraan toe. WhatsApp koppelt deze beslissing aan de inwerkingtreding op 25 mei van de Europese verordening inzake de bescherming van persoonlijke gegevens (GDPR) die voor alle Europese staatsburgers van toepassing is. De GDPR (AVG in het Nederlands) bepaalt dat 16 jaar de leeftijd is waarop een minderjarige zelf kan instemmen met de verwerking van zijn persoonlijke gegevens en dus toegang kan hebben tot diensten die persoonlijke gegevens vragen, zoals WhatsApp. "De volgende maand zal de Europese Unie zijn wetten met betrekking tot de privacy updaten om meer transparantie te eisen over de manier waarop de gegevens van internauten online gebruikt worden", aldus WhatsApp. "WhatsApp past zijn gebruiksvoorwaarden en vertrouwelijkheidsbeleid aan daar waar de GDPR een impact heeft", stipt de app aan. Een van de updates is volgens WhatsApp dat het " binnen de Europese Unie een entiteit opgericht heeft om daar zijn diensten aan te beiden en de nieuwe strenge transparantienormen te eerbiedigen met betrekking tot de manier waarop het de vertrouwelijkheid van zijn gebruikers beschermt". Digimedia biedt een gids aan om alle bedrijven te begeleiden die de nieuwe algemene verordening over de gegevensbescherming willen eerbiedigen. Het rapport met daarin de essentie van de 150 pagina`s regels zal u helpen om uw bedrijf conform te maken. - Een rapport opgesteld door een journalist / consultant in Europese zaken- Voorwoord van Philippe De Backer, Belgisch Staatssecretaris voor de privacy- Een praktische gids: 10 simpele stappen naar conformiteit- Een overzicht van de voornaamste wijzigingen voor de bedrijven- Hoe marketing-initiatieven nemen in een post-GDPR tijdperk?- The Lawyers Take: interview met twee GDPR-specialisten: Alexiane Wyns, advocaat aan de Brusselse balie, en Morgane Ermengem, lid van DeJuristen.- Het Europees standpunt over schendingen van de privacy- Case studies: Belgische en internationale bedrijven leggen uit hoe zij zich voorbereiden op deze grote verandering. Haal hier het GDPR-rapport: What companies should do now Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address