Spotify dient in de Verenigde Staten een rechtstreekse IPO-aanvraag in

Spotify is hiermee het eerste bedrijf dat een aanvraag tot rechtstreekse beursgang (IPO) ingediend heeft bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).

post-image-3

De wereldwijde nummer één in streaming muziek is woensdag het eerste grote bedrijf geworden dat een  aanvraag voor een directe beursgang (IPO) ingediend heeft bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).

Een rechtstreekse notering is een ongewone vorm van beursgang, waarbij geen uitgifte van nieuwe aandelen voorzien is. Met dit soort IPO kan men essentieel de bankwaarborg of een broker omzeilen. De Zweedse groep preciseert in zijn beursdocument de prijs van de beursgang van zijn aandelen en het aantal daarvan niet. De huidige valorisatie bedraagt een 19 miljard dollar (15,6 miljard euro), volgens de berekeningen die Reuters op basis van het document uitvoerde.

Spotify werd in 2008 gelanceerd en is aanwezig in een zestigtal landen. De muziekdiensten van Apple en Amazon behoren tot zijn belangrijkste concurrenten. In 2017 bedroeg het omzetcijfer 4,09 miljard euro, tegenover 2,95 miljard euro het jaar tevoren, aldus de groep.

Spotify heeft naar eigen zeggen 71 miljoen abonnees voor zijn premium dienst en een 159 miljoen gebruikers per maand. Ter vergelijking: Apple Music, dat in 2015 ontstond, telt 36 miljoen betalende abonnees en Amazon Music Unlimited 16 miljoen. Het premium abonnement van Spotify kost 9,99 dollar per maand, net zoals bij Apple Music, dat echter een gratis proefperiode van drie maanden aanbiedt. In tegenstelling tot Spotify bezit Apple dan weer geen gratis dienst, gefinancierd door reclame.

In december hebben Spotify en Tencent Music, het muziekfiliaal van de Chinese gigant Tencent Holdings, aangekondigd dat zij zouden overgaan tot een uitwisseling van minderheidsaandelen.

Back to top button
Close
Close